måndag 12 december 2011

Lucia.

I morgon är det Lucia. Men jag har redan tjuvstartat lite. Det är min klass som håller i Luciafirandet på min skola. Så vi har övat och övat och övat. Jag har 19 elever, och de sjunger rätt bra, faktiskt. Allra bäst är nog killarna, vilket ju är ovanligt!

Vi har fått ihop ett långt program i år, och det är roligt! Alla är aktiva, antingen är de två som sjunger en stämma ihop, eller så är det två eller tre som har en vers själva. Några har till och med en egen sång. Och det är tyder på rikedom, när hela klassen kan vara aktiva på det sättet!

Vi har egentligen bara haft ett problem när vi övat. Själva Luciasången. Jag har slitit mitt hår, men det har inte funkat.... Grubbel, grubbel... Hur lösa detta?

Jo, vi har sjungit upp varje gång genom att nynna melodin utan text, vi har sjungit på "blä", rrrr, ooo, mmm, ssss och lite annat kul. Så melodin satt där till slut. Sen  gjorde vi så här: Allra först smyger jag in, med killarna/stjärngossarna efter på en lång rad. De ställer upp sig vid flygeln, och börjar sjunga när jag spelar. När vi kommer fram till "refrängen" så börjar Lucia och tärnorna gå nerifrån aulan, sjungande de också. De kommer fram till scenen, och när de står på plats, smyger killarna fram till sina platser. Funkade bra!

När de gick ut, sjöng de två verser, sen la jag upp melodin en oktav på flygeln, och hela luciatåget fick sjunga på mmm...

JAG var nöjd, eleverna var nöjda och föräldrarna var nöjda!! KUL!!

I morgon ska vi lussa för skolan, två gånger!!

Kanske lite julstämning börjar infinna sig???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar