måndag 4 maj 2015

Väntan.

Det har gått några dagar, men här har inget hänt. Det är som förut. Jag är trött, och tar gärna en tupplur på förmiddagen, och en på eftermiddagen! :) Idag har jag jobbat igen, varit sjukskriven två pga hosta, bihåleinflammation, heshet. Jag jobbade bara till kl 13, en åkte hem, la mig i soffan och somnade direkt... Och sov 40 min. Lite för länge, för det är svårt att vakna sen!

Ska jag vara så här trött?

Är ledig i morgon, och sen jobbar jag onsdag igen. Ända till kl 14 - hur ska det gå??? :)

Jag springer mycket på toa också. Varje gång finns en liten oro där. Och jag undrar bara, vad det är för en dum jäkel som kommit på att det ska vara små rosa blommor (eller nåt) på trosskydden.... Man blir ju livrädd varje gång... Men. Hittills inget blod.

Jag har fortsatt att räkna mina dagar. Faktiskt höll jag uppe ett tag, men sen "kom jag på nåt" och skulle bara räkna en gång till. Jag blir inte klok på det. Maken pratar bara om "den heliga anden", men det gör mig ledsen. Vi vet ju när vi hade sex, och det är då det måste ha skett. Punkt.

Nu är det bara 3 nätter kvar. Och 2,5 dagar. Sen ska vi göra ett nytt vul. Om jag räknar ner?? Skojar du eller!

Brösten är fortfarande ömma och stora. Ibland måste jag känna lite, klämma, och visst - det gör ont fortfarande. Då tänker jag, att tro katten det gör ont, som jag klämmer hela tiden! Jag har fått en kallelse till mammografi på fredag. Kan jag göra det tro? Jag tänker på strålning via röntgen för ev foster. Och hur ONT det kommer göra, när jag är så svullen och öm redan.... :( Får kanske ta och ändra den där tiden.... Det är nog inte så vanligt att gravida gör mammografi. Vet inte om det är lika över hela landet, men jag har blivit kallad sen jag fyllde 41, och sen varit med två års mellanrum. Så nu var det dags i år igen. Känns ju ändå bra att de kollar. Jag har ju en historia med cancer, så det är ju bra att de är noga. Även om jag får göra en årlig helkroppsundersökning.

Just nu går kraften åt att "stå ut". Klara av den här väntan. Första steget är ju vul på torsdag. Då får vi förhoppningsvis veta om det finns nåt litet hjärta som slår. Finns det inget hjärta då, då är det verkligen nåt som är fel.

Jag följer en hel del bloggar, och har gjort ett tag. De som skriver har följt samma faser som vi har gjort. IVF, några med missfall, andra har lyckats. En del har gått vidare och funderar på adoption, eller har fått adoptera. Jag följer ingen blogg med någon i liknande situation som vi är i. Kan ni tipsa mig om nån? Jo, det finns nån där vi är lika gamla, typ. Men fler?

Blir så glad när ni kommenterar här! Tack för fina och peppande ord!! Jag försöker svara er alla, hoppas jag inte missat  nån :) Så, skriv mer till mig!

Kramar från soffan.... (känner mig så lat, när jag inte orkar göra nånting....)

19 kommentarer:

  1. Önskar er lycka till med ulj! Jag håller tummarna! Kram

    SvaraRadera
  2. Alltså, man blir ju inte gravid omedelbart i samma stund man har sex. Spermierna kan möta ägget vid äggstocken när det lossar, och då har det gått en stund. Sedan ska det befruktade ägget bli 5-6 dagar gammalt innan det fastnar i livmoderslemhinnan. Hormonet hcg börjar produceras efter att ägget fäst och med dina symtom har du en snabb stigning av hcg, precis som det ska vara. När hcgnivån planar ut efter några veckor minskar symtomen ofta och man mår bättre. Utan ett befruktat ägg, inget hcg och du får inte gravidsymtom, eller rättare sagt, det är ytterst osannolikt.

    Apropå mammografin, ring och prata med dem. Ibland ställer de in, ibland inte.

    /Dustpuppy

    Ps Jag tror att du är jättegravid. Du har så tydliga symtom. Vänta bara när du har metallsmak i munnen dygnet runt och allt smakar äckligt och du måste ändå äta för du är så hungrig...ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag är gravid. Det vet vi. Men när jag varit gravid med IVF har det varit enklare att räkna ut datum... :)

      Och jag kollade upp mammografin. Det är ingen fara. Men jag flyttade fram dagen i alla fall. Brösten är sååå stora och svullna och ömma, att jag inte vill utsätta dem för det.... :)

      Radera
  3. Hej! Och grattis!! Kommentaren här ovan skrev så bra redan, det kan gå upp emot en vecka innan du blir befruktad efter sex.
    På vår klinik gör de aldrig vul förren efter v 8+0 för innan dess är det väldigt osäkert att man kan se hjärtat.
    Jag tror du är gravid.
    Lixom, allt går inte att förklara. Det är det som är världen under. Det ÄR ett mirakel att bli gravid.
    Stor lycka till nu. Jag är så glad för er skull.
    Jag ber för er. ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord!
      Visst är det ett mirakel. Och jag ber för det lilla hjärtat jag har varje kväll... <3

      Radera
  4. Wooohaaaa....äntligen. Jag visste det!!! Lyckan skulle komma till er till slut. Är så lycklig för er skull. Detta kommer gå jättebra!!! Kram från pepparmintkalaset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du!! Vi följdes ju åt där ett tag.... :)
      Jag är väldans orolig. Hoppas att allt är som det ska. Vi vågar inte hoppas, knappt säga det högt till varandra än...
      Kram!

      Radera
  5. Ja...du ska vara sådär trött.....för du är GRAVID :-))
    Jag känner sån enorm glädje för er skull, och ändå känner jag inte er "på riktigt"
    Håller alla tummar och tår för detta.

    Kram från Skaune

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Behöver alla tummar och tår vi kan få.... :)
      Det är hormoner i kroppen, det känner jag. Spännande, men läskigt....
      Kram!

      Radera
  6. Blir glad att läsa att allt verkar vara som det ska än. Håller alla tummar för er! Hoppas allt går bra, känner på mig att det är er tur nu. Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Än så länge verkar allt som det ska. Jag hoppas, hoppas så att vi ska få se ett hjärta slå i morgon...
      Kram!

      Radera
  7. Tittar in hos dej heeela tiden! Tänker på er =) om jag räknat rätt så är det imorgon ni ska få se det lilla hjärtat?! Det är så mkt eran tur nu att det finns inte! Lilla lilla pyre, bit dej kvar nu, hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla tankar!! Jo, visst är det i morgon. Bara en halv dag och en natt kvar nu....

      Radera
  8. Jag håller mina tummar för att ni imorgon får se ett litet hjärta picka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vi vet ju att jag är gravid. Hoppas bara allt är rätt och riktigt, inget utomkveds, eller annat tråkigt....

      Radera
  9. Håller tummarna som tusan inför i morgon o väntar spänt på uppdateringen! Hoppas hoppas hoppas!

    SvaraRadera
  10. tänker på dig idag!

    SvaraRadera
  11. Tänker på dig och håller tummarna.

    SvaraRadera