söndag 17 maj 2015

Samtal med läkaren.

Nu har det gått många dagar, och jag ber om ursäkt för det. Men vi har varit i mina föräldrars sommarhus, och jag har inte alls haft lust eller möjlighet att skriva där. Jag kan skriva på surfplattan, men det tar sån tid, och är inte kul. Jag behövde landa också.

Vi har haft några fantastiskt sköna och härliga dagar, vilket vi behövde. Bara maken och jag.

Jag kom hem från jobbet i onsdags, och hade ungefär en halvtimme på mig att plocka ner maten i kylväskan, packa ut våra väskor i bilen, slänga sopor och göra i ordning det sista för att kunna vara borta några dagar. Då passar läkaren på att ringa. Lite bra att jag var hemma, det hade varit jobbigt att vara på jobbet, tror jag.

Det är som vi, och läkaren trodde. Hcg halten har minskat på de här fyra dagarna. Inte särskilt mycket, men det har i alla fall minskat. Om det vore en normal graviditet skulle det ha fyrdubblats på fyra dagar. Men jag hade ju fortfarande ingen blödning. Vi bestämde att jag ska komma in till honom på måndag (i morgon). Om jag inte fått en stor blödning (som en rejäl mens, uttryckte han det). Jag frågade om jag ska fortsätta med tabletterna, och det var ett självklart ja till det. Så det har jag gjort.

Jag mår inte alls bra. Ont i magen, som känns så stor, så stor. Fortsatta andra "krämpor" som tröttheten, lite feber, springer på toa hela tiden, ömma bröst osv.

I går lördag, kom lite blod för första gången. Det var brunt, alltså gammalt. Jaha, tänkte jag, nu kommer det då. Men det gjorde det inte. Det blev inte så mycket mer än så. På kvällen kom någon droppe rött blod, alltså färskt. Men jag hade ont i magen hela dagen i går. Idag söndag har det kommit aningens lite brunt, och ungefär lika lite rött blod. Inte alls mycket.

Nu väntar jag bara på att det ska komma igång. Samtidigt funderar jag på det som läkaren sa. Jag trodde jag skulle sluta med medicinen med det samma, vad är det för mening att fortsätta, liksom? Har han ändå något litet hopp kvar, eller??

Vi var så förberedda på det här. Vi har anat hela tiden. Men samtidigt har det känts fel, att tro att det är hopplöst över, innan vi vet att det verkligen är det. Positiva förväntningar, på nåt sätt. Tror man det ska gå dåligt, så går det dåligt. Tror man att det ska gå bra, så går det bra.

Det var nog mest maken som blev ledsen och grät lite, efter samtalet med läkaren. Sen är det jag som får tårar i ögonen av det mest oväntade. Men det beror säkert mycket på gravidhormonerna, att jag reagerar som jag gör. Det har varit så vid de andra fem missfallen också.

Vi funderar mest på den där irriterande frågan, Varför? Känns så onödigt. Vi hade ju gått vidare. Vad skulle det här vara bra för? Vad lärde vi oss av detta?? Som vi inte visst innan.... Jag kan inte se meningen med det. Jag förstår inte. Jag vet att människor med stark gudstro, förklarar att vi små människor kan inte se Guds mening, hans avsikt. Vi förstår inte, vi har inte det förståndet som Gud har.

Men jag skulle ändå bra gärna vilja veta.

Det är för tidigt att gå vidare. Om inte Bubblan kommit igång och ge sig iväg ordentligt på måndag, måste till hjälp. För Bubblan måste ut, om det inte skett nåt mirakel. Jag väljer att tro på mina beräkningar, då jag vet när jag hade mens, sex och jag vet hur jag har känt och mått. Vi har då gått in i vecka 10 nu. Om man fortfarande kan säga så, när vi inte vet om Bubblan lever.

Ibland kommer tankarna, att det är nåt slags straff. Jag hade det för bra. Jag behövde påminnas om min litenhet, att vara ödmjuk och inte ta saker för givet. Men de tankarna blåser oftast förbi ganska snabbt.... Det är inte många som vet om vår situation, hur vi har det. När vi träffade goda vänner i helgen, och får frågan hur det är med oss, så ler man bara lite ansträngt och mumlar nåt om att Livet rullar på alldeles för fort, och visst går det lite upp och lite ner. Men vi säger inte hur mycket upp det går, eller hur långt ner det kan gå. Vi håller masken, utan att försöka ljuga och säga att allt är bra.

Vi får mycket omtanke och kärlek av dem som vet hur vi har det. Och vi är goa vid varandra, maken och jag. Han ser på mig ibland, med så mycket kärlek i blicken, att jag blir alldeles tårögd.... Kärlek.

Vi har ju varandra.

Jag har kommit in på en av utbildningarna jag har sökt till hösten. Det var faktiskt en sten som föll från mitt bröst. Det känns bra. Det mesta är på distans, och jag väljer farten själv. Men nu ska jag tillbaka till mitt gamla jobb, och jobba två dagar i veckan som kommer. Sen har jag kvar en dag i veckan, under tre veckor. Känns osäkert. Det blir så många frågor om framtiden, och hur har jag det nu, och hur mår jag, och ..... Vill helst inte svara, bara komma dit, låtsas att allt är som vanligt, göra mitt jobb, och sen åka hem.

Om nu inte det kommer igång nån blödning, så ska jag träffa läkaren i morgon. Det känns bra, att han vill kolla på mig. Men det betyder att jag få jobba till kl 14, hoppa in i bilen, köra över nio mil, och sen hoppas jag hinner i tid till läkaren. När ska jag få sova middag då?? Men, det löser sig nog.

Nu vet ni. Tack för att ni följt oss, både upp och ner, i den här lite plötsliga och oförväntade händelsen.
Kram!


Tillägg, senare på kvällen:
Nu har blödningen kommit igång, på allvar. Jag blöder riktigt ordentligt. Så nu är väl missfallet ett faktum.

18 kommentarer:

  1. Jag tänker på er. Jag förstår att ni undrar varför det skulle bli så här, varför kom lilla Bubblan om det ändå inte blir mer än så? Orättvist och obegripligt! Ta hand om er. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du. Vi turas om att vara ledsna.... Vi försöker ta hand om varandra, så gott vi kan <3 Vi har i alla fall alltid varandra.

      Och sen varför sånt sker, det vet vi inte, och kommer nog aldrig få veta heller....

      Kram!

      Radera
  2. Förstår att ni undrar... ni kanske inte är där... men hur tänker ni framöver? Skydd? Jag tänker att din kropp kanske ändå har kommit igång... det sägs ju att har man varit gravid så har kroppen lättare att bli det igen... om ni försöker direkt på nytt igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi, eller jag, tänker inte framöver än. Skydd har aldrig nånsin varit aktuellt för oss, eftersom vi är oförklarligt, ofrivilligt barnlösa. Vi kan ju inte bli med barn, varför vet ingen och ingen kan förklara det. Det har nu hänt två gånger på fem år.... De första fem missfallen kom på en tidsperiod om ett år och nio månader. Sen har inget hänt på tre år och ett par månader. Tror inte det händer igen. För tre år sen undersöktes jag, angående klimakteriet. Då sa läkaren att det var ett bra tag kvar. Vet inte när det infaller, men jag är ju inte ung längre. Det kommer säkert snart.

      Vi tänker inte försöka igen. Det här var inte planerat. Och vi tänker inte planera nåt mer. Vi är färdiga med det. För tre år sen.

      Radera
    2. Jag förstår... kramar till er... men går det att inte tänka på det? Kram kram kram

      Radera
  3. Jag har tänkt pâ er sâ och hoppats. Sâ tråkigt. Vilken mental påfrestning för er. Och vilket starkt förhållande ni har ni verkar vara som närmast varandra när det är som tuffast. Det är inte alls en självklarhet ju. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar på oss! Det är sant att vi verkligen är nära varandra, maken och jag. Vi bestämde det, tidigt. Vi fick nämligen höra, att många IVF-par inte klarar av att hålla ihop, utan man delar på sig. Tydligen är det mer vanligt, än bland andra par. Då sa vi till varann, att det ska inte gälla oss! Vi har därför varit väldigt öppna, raka och ärliga mot varandra. Är man ledsen, så talar man om det. Funderar man på nåt, då talar man om det. Och det funkar för oss! Jag verkligen älskar den mannen, för att han är den är!! <3 <3 <3

      Kram till dig, Kristin!

      Radera
  4. åh vännerna!! många många många många kramar till er både dig och L. Hör av dig när det har lugnat sig så tar vi allt över en go fika eller nåt annat gottigt! Hade lite tankar på er när vi hörde om det som händer i stan inom humor, men vi har tyvärr fullt upp just då :( men vi hörs snart igen!! Kramar i massor!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du!! Ibland bara måste man få en go-fika.... :) Jag jobbar lite mycket nu, men vi borde kunna hitta lite tid för en fika, tycker jag....
      KRAM!!

      Radera
  5. Jag hade också undrat varför sånt här skulle komma om det ändå ska skita sig! Livet är så himla elakt mot vissa av oss att man inte kan förstå det! Sänder enorma kramar till er och hoppas att ni snart får leva det liv som ni har gjort innan bubblan kom. Kram på er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst undrar man. Den där jobbiga frågan: VARFÖR?

      Nu har i alla fall själva missfallet startat (ordentligt - jäklar vad jag blöder!), och snart kan vi återgå till nåt annat. Jag får tillbaka min kropp....

      Det känns ju lite knasigt att tycka så, men det här var ju aldrig nåt som vi hade planerat! När det väl hände, var det ju bara kul!! Och oroligt.

      Kram!!

      Radera
    2. Det är bara normalt att det känns knasigt! Så tråkigt att detta mirakel slutade såhär! Tänker på er enormt mycket! Kram

      Radera
    3. Jag skulle gjort ett nytt vul idag, men ringde och avbokade eftersom blödningen kommit igång. Barnmorskan var så himla gullig, och deltagande (det är en UNDERBAR klinik vi går till!). Och när jag sa, att vi ju inte hade räknat med det här från början, så tyckte hon att det hade ju varit så underbart om det hade gått ändå.... Hon vet ju hur vi har kämpat.... <3
      Kram till dig, fina du!

      Radera
  6. Jag har följt dig länge nu men tror jag aldrig kommenterat tidigare. Jag vill bara sända mina varmaste tankar och jag kan inte heller förstå hur det kan bli så orättvist i livet, det känns så fel att ni skulle få det här efter alla år ni kämpat och äntligen börjat känna att ni gått vidare. Inte rättvist någon stans...
    Kram från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!
      Den här lilla Bubblan var ju naturligtvis väldans välkommen! Men, när man nu, som vi, har en lång historia med många missfall, har man lite svårt att tro, att det ska gå vägen.... Man är orolig, och mycket fundersam. Vi förstod ju nästan med det samma att något inte var som det skulle. Men, läkaren bad oss att inte ge upp än. Så vi fortsatte och fortsatte.

      Nu måste vi gå vidare.

      Kram!

      Radera
  7. Jag önskar jag hade något tröstande att säga, men jag kan inte komma på något som känns rätt i den här situationen. Jag känner så för er, mf är grymma oavsett om graviditeten kom som en överraskning eller inte. Jag hade så hoppats på att er lilla bubbla kom för att stanna. Jag önskar jag kunde bära iaf en liten del av er sorg åt er.

    Jag är glad över att ni är starka i er relation. Det är viktigt och mycket värt för framtiden.

    Jag tänker på er och skickar en stor stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla fina du!! Det betyder mycket för mig att du skriver och talar om det....

      Jag är också så glad över att vi har det bra tillsammans, maken och jag. Det ÄR viktigt. Kramas är viktigt. Det blir lite lättare att bära då....

      Men, det går verkligen upp ibland, och ner ibland. Namnet på min blogg är så sant, så sant....

      Stor kram tillbaka till dig!

      Radera