onsdag 29 april 2015

Ledsen idag.


Idag känns det hopplöst. Jag vet att den här tiden, är just sån. Man pendlar i humör, och mellan spänd förväntan och ångest. Idag är det mest ångest.

Jag har räknat och räknat och räknat. Jag vet ju ungefär när jag hade mens senast, men det spelar ingen roll. Det är ägglossningen som är det viktiga. På ett ungefär vet jag också när vi hade sex, vid den aktuella tiden. Men inte för att jag kommer ihåg. Det är ju inget jag skriver upp, precis....

En annan sak är att jag vet att vi fick positivt gravtest 24/4. Då bör det ha varit minst två veckor sen ägglossning, eller hur? Och det var ett mycket starkt och tydligt plus, den 25/4.

Fler saker som jag vet, är att jag väntade mig få mens redan i veckan som börjar den 13/4. Då kände jag mig så där svullen i kroppen. Ömma, och svullna bröst. Hade veckan före det, känt av det jag trodde var pms. En enorm energi, retlig i humöret osv.

När jag första gången räknade, så räknade jag positivt, att det skulle blivit en graviditet redan helgen den 20 mars. När jag då kollar på olika hemsidor, vilken vecka vi är i, så skulle vi då vara i vecka 8 nu. Men det motsägs av att det inte fanns nåt hjärta som slog. Antingen var det för tidigt i graviditeten, eller så är det en icke-normal-graviditet.

Tänker jag helgen efter, typ 27mars-helgen, och kollar vilken vecka vi är i, får jag plötsligt fram att vi är i vecka 5. Nu vet jag att man kan räkna olika, och två veckor hit och dit. Men det talas ändå om att det kan slå ett hjärta då....

Så vad är det som gäller, egentligen?

Jag tror inte jag kan ha blivit gravid senare, eftersom jag känt så tydligt, och gravtestet var så klart. Det skulle kunna ha skett under påskhelgen, jag minns inte..... Det var så mycket som hände då....

Så idag tror jag att det är en icke-normal-graviditet. Det är bara en slemklump där inne. En förtjockning, eller förtätning, eller vad det var han kallade det. Hur det nu kan bli det....?

För, när börjar hjärtat slå? Vad är det som gäller när man räknar veckor? Det var så mycket enklare med IVF, för då visste jag ju precis vilken dag, och hur gammalt embryot var osv sov.

Jag har fortfarande ont i magen, som menssmärtor. Men det går i vågor hela tiden. Kanske, kanske att det gör lite mer ont på höger sida.

Jag är fortfarande fruktansvärt trött. Har svullna och ömma bröst (ja, herregud, liksom....). Och så har jag lite feber (mellan 37.6 och 37.9).

Kan någon säga någon sida, som är bra och som jag kan lita på, där jag kan räkna ut i vilken vecka jag är, och där jag kan läsa om vad som händer varje vecka?? Finns så många att välja på....


Suck.
Kramar från en trött och lite nere, hostig fru....

10 kommentarer:

  1. Du har inte provat den där veckoindikatorn då? Ta ett sånt test! Då får du ju en fingervisning. Det låter ju absolut som att du är gravid! Positiva tankar nu! Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jenny!
      Jag behöver lite pepp! Tyvärr är jag (de flesta av oss) duktiga på att förklara bort allt positivt, och bara se det negativa.
      Inget sånt digitaltest än, nej. Jag har ju varit så hostig och snörvlig, och inte orkat åka iväg till apoteket. Jag är hemma sjuk från jobbet i dag också, är sjukskriven hela veckan.

      Men, jag kanske skulle göra det ändå....? Måste jag vänta till i morgon bitti och testa då, eller funkar det nu på dagen? (Springer väldigt ofta på toa, småkissar lite hela tiden, hahaha).
      Kram!

      Radera
  2. Hej!
    Menar du verkligen 27 april? Ska det inte vara mars?
    Lycka till
    Boel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så klart jag menar mars. Huvudet är inte riktigt med. Nu har jag ändrat. Blev det rätt nu?
      Tack.

      Radera
  3. Hej.
    Om vi räknar bakåt från positivt gravtest den 24/4 el 25/4 hamnar vi på äl ca 14 dagar innan, dvs 10-11/4. Då var du v.4+0 den 24/4 el 25/4 och bara v.4+2 el 4+3 nu i måndags den 27/4.

    Spermierna kan leva i kroppen i upp till en vecka sägs det, 2-5 dagar kanske vanligare. Endast du vet när ni hade sex om om detta kan stämma.
    Googlade litet och v 4+3 är det definitivt för tidigt att se mer än en förtjockad slemhinna. 11 dgar senare vid nästa vul är du i vecka 6+0 om man räknar den 27/4 som v.4+3 och du har vul den 8/5.

    Angående digitalt test är morgonurin bäst, annars hålla sig 4h el. så. Jag har alltid testat morgonurin för att vara på den säkra sidan. Håller alla tummar för dig och er nu, och hoppas att äl varit mycket senare än du trott och att det är en normal graviditet. Tänkt på att du har väldigt mycket symptom och inte börjat blöda ännu, det är väldigt positivt.

    Stora kramar från en som äntligen är gravid med nr 2 efter två ma och en kemiskt graviditet på ett år samt fick kämpa även med nr 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar! Hålla mig 4h från toan, Nä det går inte! ��
      Jag får nog försöka sluta grubbla, och vänta....
      Kram!

      Radera
  4. Ta ut lycka i förskott! Det enda som kan hända är att du har vart lycklig i "onödan". Försök och tänk positivt och att du faktiskt är gravid.
    Men jag förstår att du nojar och räknar och ältar, jag är likadan:)
    Med vänlig hälsning
    Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väl så rädd, för att jag ska bli besviken....
      Maken sa nåt, som satte ord på vad jag kände. Han menade ungefär, att varför ge oss en stund lycka/glädje, om det ändå skulle gå fel och gå snett.... Så onödigt att få börja hoppas....

      Men, jag har väl en orolig dag, helt enkelt.

      Tack Cissi!

      Radera
  5. Grattis till plusset! Hjärtat börjar slå i vecka 6+ så det är bara vänta och se! Jag håller tummarna för att detta ska bli bra! Kram på dig gumman

    SvaraRadera