måndag 27 april 2015

Ännu mer osäkert.

Tack fina ni, för alla positiva heja-rop!

Tyvärr är det svårt att kunna njuta, och förstå vad det är som händer....

Idag ringde jag den gyn-läkaren vi hade när vi gjorde ivf. Visst kom de ihåg oss, trots att det är tre år sen sist! Känns skönt att få träffa nån, som känner till oss, och vår problematik med alla missfall osv.

Först räknade vi på dagarna. Jag är inte alls säker på datum. Min mens är ju aldrig regelbunden, om man säger så. Oftast är det 5-6 veckor, påstår maken. Och visst, han har oftast mer koll på det än jag. Knäppt va?

Hur som helst. Vaginalt ultraljud. Läkaren kunde inte hitta nåt. Inget hjärta som slog. Det fanns en "förklumpning" på ett ställe. Däremot var slemhinnan tjock, över två centimeter och det talade verkligen för en graviditet. Så. Antingen har vi (jag) räknat fel på dagarna, och det är alldeles för tidigt att se nåt än. Läkaren sa, att det skulle kunna vara 7-10 dagar tidigare än vad jag trodde. Eller så var inte detta en normalt utvecklad graviditet. Hm.

Vi fick en ny tid, om 11 dagar, och då borde vi kunna se nåt, tyckte han. Jag fick ett nytt recept på Trombyl, fick "erkänna" mitt slarvande med brie-ost, öl och kaffe. Men då flinade han bara. Brie-ost, om den är köpt i Sverige, är absolut inget att oroa sig för. Och om alkohol ska skada, behöver det vara stora mängder varje dag. Lite grand är inte farligt. Det finns en gräns, men eftersom man inte vet var den går, så säger man hellre noll och inget, samt nej tack till alkohol under graviditet. Skönt att höra. Kaffet då? Då skakade han återigen på huvudet. Inga bevis, menade han. Behöver jag kaffe, så kan jag ta en kopp. Måttligt, naturligtvis. En lite kopp om dagen, undrade jag. Inga problem, log han.

Jag har också varit på vårdcentralen med min elaka hosta. Där gick vi igenom olika mediciner jag har, för allergi, min f d cancer, hostmedicin, värktabletter mm. En allergimedicin bytte hon ut, bara för att vara riktigt säker. Men kortisonnässpray var inga problem. Hostmedicin Cocilliana Etyfin, inga problem heller (i liten mängd, typ en slurk på kvällen så att jag får sova). Skönt att det är okej i alla fall. Jag försöker ju så gott jag kan.

Men visst hade det varit skönt, om vi fått se nåt nu idag.... Nu är det liksom ovisshet i nästan två veckor till.... Suck.... Och oro. Varenda gång jag går på toa, kollar jag ju trosskyddet med nervositet....

Är jag påverkad annars då? Ja, jag tror det. Alla de saker jag har, kan man säkert ha utan att vara gravid, men man tolkar ju som man vill, eller hur?

Jag har små ofärgade flytningar, en del klåda, lite förhöjd temperatur, springer på toaletten och kissar hela tiden, oerhört stora och svullna - ömmande bröst (wow, liksom), orolig mage (fiser???), och så är jag trött.... På eftermiddagen bara måste jag sova!! Och för att pigga till lite lite grand, så har jag idag tagit mig en liten kaffe. Men mycket mjölk. Och så har jag ont i magen, typ som menssmärtor, men inte lika mycket hela tiden.

Så. Nu vet ni.

Eller, ni vet inte mer än vad jag gör. Vi vet inte så mycket mer i alla fall.

Behöver fortsatt era tummar!!

Kram

5 kommentarer:

  1. Beroende på tiden mellan ägglossning och mens och lite annat, så är du fortfarande inom marginalen för att fostret ännu är för ungt för att ha hunnit bilda ett hjärta. Om 11 dagar är du med råge över gränsen, finns det ett hjärta då, då syns det. Håller tummarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Jag har som sagt aldrig varit exakt 28 dagar i min cykel, och kan därför inte säga när jag haft ägglossning. Men jag vet när vi haft sex, och när det känts som om jag haft ägglossning.... Man känner ju sin kropp. Det var ett mittenalternativ, att vi skulle vara i vecka 8 just nu. Det är förmodligen så, att vi är en vecka senare. Typ. Om det är en normal graviditet. Vi vet inget än.
      Tack för tummarna - behöver dem!

      Radera
  2. Jag hade köpt ett digitalt test med veckoanvisning. Det kan kanske ge dig några hintar iaf?
    Angående kaffe: jag har hört rådet om tre koppar om dan. Men då har jag inte behövt kämpa så mkt och "bara" drabbats av ett sent missfall.
    Jättemånga kvinnor har druckit alkohol innan de vetat om graviditeten, precis som du, utan att det varit någon fara. Så himla spännande detta! Men jag fattar oron såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Digitalt test kanske kan vara nåt, även om de inte är så exakta.... :)
      Det där med kaffe är lite roligt. Är det något som "alla" vet, så är det att man inte ska dricka kaffe när man är gravid.... Min mamma bara skrattar, för så var det inte på hennes tid menar hon, visserligen blev vi barn som vi blev, men jag tror ingen lidit nån skada av det.... :) Hur som helst, det skadar inte att ta det lite lugnt med koffeinet. Om man inte MÅSTE för att låta bli att somna mitt på dagen....
      Och det här med alkoholen.... Är det något vi är duktiga på, så är det att skuldbelägga andra. Och oss själva. Det finns så många som VET hur det är, och sen pratar man med diverse läkare och barnmorskor, och de bara skrattar åt det. "Läs inte på Familjeliv" menar de. Och det gör jag inte heller :)

      Oron finns där. Hela tiden.

      Radera
  3. Håller med ovanstående om räkningen. Även om du har 5-6 veckor mellan varje mens så har du förmodligen inte ägglossning mer är 2 v före mens. Min tid från äl till mens är alltid 10-11 dgr och din är alltid densamma oxå även om tiden mellan mens och äl kan variera ordentligt. Jag had enig oxå köpt ett test med veckoindikator, den växlande vecka exakt på samma dag som när vi räknade efter plocket med lillan så är det en "normal" grav så borde de visa rätt. fortsätter hålla tummarna, låter väldigt positivt än så länge 😄

    SvaraRadera