lördag 25 april 2015

Plötsligt händer det.

De säger så i reklamen, för Trisslotter. Plötsligt händer det.

Och här har det plötsligt hänt.

Jag berättade i mitt förra inlägg att vi varit iväg, maken och jag, några dagar utomlands, i storstad. Naturligtvis beräknad mens. Eller, jag har lite dålig koll, det är maken som har koll på mig. Jag tycker det är lite gulligt att han kan det bättre än vad jag kan! <3 Hur som helst, typiskt, när man är borta några dagar bara.... Jag kände det i kroppen, svullen, ont, hade ordentlig PMS några dagar innan, då jag fick massor av energi, städade och putsade fönster, bytte gardiner.... Ja, jäklar vad jag slet. När vi gick ut på stan, hade jag alltid med mig några bindor i jackfickan, tog med in på toan. Ja, ni vet. Men det kom ingen mens. Och lika lycklig för det var  jag!

Istället åkte jag på en gräslig förkylning.... Hostar och hostar. Snorar, och snyter ut flera liter med segt snor (bihåleinflammation). Hade lite feber också. Innan vi åkte hade jag runt 37,8-38 grader. Inte mycket, men det är heller inte helt frisk. Så jag tog med mig febertermometern. "Min kompis" kallar maken den, och det ligger nåt i det ;) Hur som helst, jag kunde ju se att jag hade mer feber några dagar. Så jag tryckte i mig Alvedon, och bet ihop. När vi väl kom hem (efter en jobbig dag med hemresan....), längtade jag så efter min hostmedicin, och klunkade glatt i mig så fort vi steg innanför dörren. Och tänk! Den natten fick jag sova.... Det är mitt knark, säger jag. Cocilliana Etyfin. Säkert bekant för många.

Jag har klagat över mina svullna bröst. Alltså, så här stora brukar de aldrig vara! Varför kommer inte den jäkla mensen då??

Min kloka man, påtalade att jag kunde göra ett gravtest, bara för att utesluta liksom. Jo, det kunde jag ju. Men då är det bättre att vänta till nästa morgon, ni vet morgonurin osv osv.

Och nu vill jag verkligen att ni som känner mig, som vet vem jag är, bakom denna mask av Hönsamaja, inte säger någonting om det jag nu kommer att berätta!! Snälla, snälla! Kommentera gärna här, anonymt eller med namn. Men ingen annan stans!! Snälla!! Respektera min önskan!!

För jag kunde ju inte hålla mig, utan testade igår eftermiddag. Ett enkelt, billigt test från Testlagret bara. Jag såg ett streck, lade ifrån mig testet - det ska ju ligga 5-10 min innan man kollar det. Men jag glömde bort det. När jag kom tillbaka efter 45 min kunde jag se ett svagt svagt streck till. Hm. Skumt. Jag visade maken, och berättade. Vi har alltid gjort sånt här tillsammans.

Framåt kvällen gjorde jag ett test till, och då höll jag koll på tiden. Och det var två streck då också. Fortfarande osäker pga testens kvalitet, och att det var mitt på dagen, jag hade druckit mycket hela dagen eftersom jag är så förkyld.... Det blev en snabb tur till apoteket och inköp av ett ordentligt gravtest, typ fem min innan de stängde... :)

Så i morse, efter flera timmars (lite orolig) sömn, och inga toalettbesök, var det dags igen. Och, ja det är ett tydligt plus. Oj då. Spontangravid. För andra gången. Ja, sa maken, man kan ju tycka att en gång vart femte år är lagom....

Jag vet inte alls vad jag känner för det här. Vi är inte unga längre. Vi har inte skyddat oss när vi haft sex, inte nån gång. Vaddå? Vi är ju oförklarligt ofrivilligt barnlösa.... Det har ju inte hänt så mycket tidigare.....? Risken är ju förstås mycket, mycket stor att jag får missfall igen. Det har jag haft de andra fem gångerna vi har fått ett plus. Varför skulle det vara annorlunda nu? Och missfallsrisken blir väl inte mindre när man blir äldre, precis.....

Helt plötsligt var alla mina kunskaper om graviditet och veckor och hit och dit borta. Jag kommer inte ihåg nånting.... Skumt. Men, jag har läst på lite igen. Det verkar som om vi typ idag gått in i vecka 8. Det borde alltså finnas ett hjärta som slår där inne.... Det har bara hänt en gång förut, och det är snart fem år sen. Konstig känsla.

Vi tar inte ut nåt i förskott. Här ligger vi lågt, och säger inget till nån. Tror jag. Vi måste prata mer om detta. Men, är jag inte för gammal?? Jag är i alla fall 45 år.... Nyss fyllda visserligen, men i alla fall.... :)

Idag har jag ont i korsryggen, och i nedre magen. Antingen som menssmärtor, eller.... ja, jag vet inte, livmodern som växer??

Känner bara en massa oro och rädsla. Vågar inte känna nån glädje eller hoppas....

Men. Plötsligt händer det.

Kram till er!

28 kommentarer:

  1. GRATTIS:))))))))
    Du väntar barn inte missfall.
    Grattis än en gång:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och du HAR rätt. Vi ska bara vänja oss vid det. Det SKA inte bli missfall den här gången.... :)

      Radera
  2. Börja ät folsyra om du inte redan gör det, minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
    Ifall du inte provat blodförtunnande mot små blodproppar i moderkakan (kan orsaka tidiga missfall), börja ät barnaspirin, alltså lågdos acetylsalicylsyra.

    Sluta med koffein också, det finns ett lite ökad risk med tidiga missfall.

    Men framför allt, du är inte för gammal, du fixar det och kroppen fixar det!

    Håller tummar och tår!

    /Dustpuppy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har precis slutat med kaffe, är försiktig med te. Har kvar Trombyl (också blodförtunnande) som jag nu knaprar. Ska fixa folsyra, jag lovar.

      Jag känner mig nog ändå gammal, men det beror säkert på att jag försökt intala mig det ett tag nu.... :)

      Radera
  3. Underbart! Stort grattis! Har läst din blogg länge och tycker du verkar vara en så stark person som klarat igenom alla svårigheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det har varit många krokar och gupp på den här resan, ja.... Jag är i grunden en positiv person, och tillsammans med min man kommer vi fixa detta!

      Radera
  4. Härligt! Grattis! Njut i stunden och ta inte ut oron i förskott - just NU är du ju faktiskt gravid! Du är inte för gammal :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Inte lätt att njuta, tyvärr.... Många tankar som snurrar i huvudet. Vi tar en dag i taget, och längtar fram till vecka 12 - DÅ kan jag nog slappna av lite mer, tror jag.
      Tur att jag inte är för gammal.... ;)

      Radera
  5. Åh herre gud. Jag har läst din blogg länge och känt en sån samhörighet eftersom vi också kämpat oss in i väggen och givit upp. En tanke på att det skulle gå har jag inte längre. Man tror ju inte det är möjligt längre. Jag ska hålla alla mina tummar för er. Det vore ni så värda! Stort grattis! Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Jenny!
      Du vet att vi också hade gett upp. Detta var inte på något sätt och vis planerat.... Och ingen är mer förvånad än vi!! Makes förvånade min var obetalbar, så jag kunde inte låta bli: "Men du vet väl hur barn blir till...?". Vi har ju inte skyddat oss. Bara slutat tro.
      KRAM!

      Radera
  6. OMG! Åh vad roligt! Åh jätteläskigt förstås!

    Sluta med te och kaffe och ta det lugnt!

    Grattis finaste du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - det ÄR jätteläskigt....
      Inget kaffe nu. Och bara lite lite grönt te. Funkar väl??

      Radera
  7. NEEEEEJ, du är inte för gammal :-) Vi är ju oxå gamla som du vet:-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din positiva syn på vår ålder, Cecilia.... :)
      Du är för go!!

      Fler bra tips till en annan som oroar sig för mycket?
      KRAM!

      Radera
    2. Vi har hängt i hop så länge, din blogg var bland de första jag började läsa. Sä jag kan inte ens i ord beskriva hur glad jag är för din skull.

      Maila mig gärna så ska jag göra allt för att stötta dig.

      Ord på vägen;m så ångrar jag så att jag oroade mig så mkt att jag glömda njuta.

      Kramar!

      Radera
  8. Gaaah!! Underbart! Grattis!

    Kör på Dustpuppys råd och rocka på. Du är INTE för gammal (märks det att jag också är i din ålder, hehe?)!

    Jag håller tummarna!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tummarna! Vi behöver dem!

      Tur att vi inte är för gamla, hehe.... :)
      Någon har sagt att ålder är bara en siffra, men är inte äldre än vad man gör sig...

      Kram!

      Radera
  9. Grattis! Håller tummarna! Inte är du för gammal, min farmor fick tre barn efter 40...hon var 41, 43 och 45 när hon fick barn och det var på 1940-talet och det gick alldeles utmärkt även på den tiden. Åh så roligt för er! Försök njuta även om det finns oro också...lycka och oro finns parallellt i våra liv, precis som vi kan känna sorg och glädje samtidigt. Ta hand om er. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Min farmor var också 41 och 43 när hon fick barn på 40-talet.... :) Vi har många fina vänner och släktingar runt omkring oss, som kan stötta och hjälpa os.
      Kram

      Radera
  10. Men åååhhhhh, fy faaan vad roligt!!! Åh vad glad jag blev, lovar att hålla alla tummar jag kan för att det ska gå vägen.

    Massa massa kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Behövs en massa tummar....

      Saknar dig!

      Många kramar tillbaka!

      Radera
  11. Grattis! Hoppas verkligen att det går vägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det hoppas vi också.... :)
      Men, det är långt kvar....

      Radera
  12. Svar
    1. Tack! Så här långt, är allt bra i alla fall....

      Radera
  13. Åhh, detta var helt klart dagens bästa! Jag gläds så med er! Du är alldeles lagom gammal, se det som en fördel att du har denna livserfarenhet med dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snälla ord, och "lagom gammal" låter ju rätt perfekt! Och visst har jag en massa livserfarenhet med mig...
      kram!

      Radera
  14. Åhh, detta var helt klart dagens bästa! Jag gläds så med er! Du är alldeles lagom gammal, se det som en fördel att du har denna livserfarenhet med dig. Kram

    SvaraRadera