fredag 24 april 2015

Blev lite osäker här nu....??

Jag blev lite osäker här nu.

Först och främst vill jag göra klart. Jag är INTE gravid.

Men. Min mens är sen. Jag är svullen och öm på alla möjliga ställen, och det känns verkligen som om den är på väg, vilken dag som helst. Så har det varit i två veckor nu. Jag brukar aldrig hålla tiden, men den här gången har till och med jag reagerat.

Så började jag fundera. OM jag skulle vara gravid. Oj då. Till påsk köpte vi goda ostar, som vi mumsade i oss en hel vecka efter. Alltså olika mjuka goa, fina ostar. Med mögel, men mest utan. Vi har varit iväg på en weekendtripp till en stor stad, ihop med några vänner. Där blev det såklart god mat, inklusive rökt och gravad lax. Till lunch och till middag och allt där emellan förekom en hel del öl. Och nåt glas vin. Och när jag tänker efter, till och med nån rolig drink. Alltså inga mängder. Men en liten öl till lunch, ett glas vin till middag, och så kunde det hända att det blev en öl till eller en rolig drink framåt natten. Och så en massa gott kaffe! Inte 8-10 koppar om dagen. Nä. Kanske två? Hemma dricker jag inte så mycket kaffe. Jag jobbar två dagar i veckan, och då blir det två små koppar. Annars kanske det blir en kopp. Ibland. Mitt kaffedrickande har minskat rejält sen jag bytte jobb!!

Det jag blev osäker på, är ju då, om detta vilda leverne som jag har ägnat mig åt skulle skada ett eventuellt embryo/foster?

Som jag sa, jag tror inte på nåt sätt att jag är gravid. Alltså, jag är 45 år gammal, vi har försökt i många många år, så varför just nu? Och om jag skulle vara det, blir det nog missfall i alla fall, det har det ju blivit alla de andra gångerna.... :(

Nä, mina funderingar är lite allmänna så där. Hur tänker ni, när det gäller att äta och dricka vid en graviditet? Jag har kompisar som ammar, som ändå kan dricka ett glas vin till maten.... Är ju så klart inte varje dag, men nån gång i bland.... (Barnet är ett halvår gammalt, äter smakportioner också).

Det måste ju varit massor av kvinnor som blivit oplanerat gravida, och varit och festat och varit rejält fulla.... Hur mycket påverkar det??

Nåja. Bara några små funderingar så här när jag ändå ligger hemma och är sjuk. Än en gång har jag fått hosta.... Såååå trött på detta.....

Kram på er!

3 kommentarer:

  1. Jag tänker att om man som ni försökt få barn läääänge (flera år) och dessutom vet att sannolikheten för en graviditet är liten så kan man inte hela tiden leva som OM man kanske är eller kan bli gravid....Det är en stor skillnad om man är normalfertil eller precis har börjat försöka och liksom har hoppet kvar eller om man genomgår behandling som IVF eller ÄD, under sådana förutsättningar är det rimligt att leva som om man kanske är eller snart kommer bli gravid, men inte i er situation. I början när jag och mannen försökte så var vi jättenoga med livsstil, kost, motion, ingen alkohol, inga "farliga" ostar osv men nu 4 år senare och miljoner tårar senare så är det helt enkelt inte rimligt att leva så. Vi lever fortfarande sunt och har alltid levt sunt men om jag vill dricka ett glas vin på fredagkvällen då gör jag det. Jag tror att det är stor skillnad på att leva ohälsosamt under en längre tid (fest-galen människa som super skallen i bitar varje helg, motionerar sällan, äter mycket skräpmat) och att göra som du ta nåt glas vin och en drink en kväll och så goda ost varje dag i vecka...Jag tror inte att du behöver oroa dig. Kram

    SvaraRadera
  2. Det ska ju inte göra någon som helst skillnad i början eftersom embryot lever av gulesäcken (?) och inte är "ansluten" till ditt blodomlopp via navelsträng än på ett tag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, just så.... Tänkte på det adopterade barn jag mött, det finns något som heter FAS-föreningen, typ. Där barn fått grava skor av mammans alkoholmissbruk...

      Funderade också på vilka problem jg hade att hotta en hostmedicin (då när vi höll på med ivf).

      Tänk så mycket jag glömt... Undrar om det är nåt bra eller dåligt?

      I morgon måste jag nog göra ett grav-test, säger maken. Ja ja. Som så många gånger lär det vara negativt. Jag känner mig bra gammal.

      Kram!

      Radera