lördag 4 januari 2014

Småprat och funderingar.

Dagarnar går så fort. Alldeles för fort. Snart är det dags att jobba igen. Sjutton dagar ledigt... De här senaste dagarna har vi kunnat ta det lugnt. Slöa och slappa. Kolla på film, promenera. Laga mat. Sova. Mysa och gosa.

Man behöver sånt.

Hur ska det gå, att kliva upp redan innan klockan sex på morgonen?? Jag har lyckats vända på dygnet... Det brukar jag inte göra, knappt jag gör det ens på sommaren, den som är så lång!

Det trillar in glada barnbesked mest hela tiden nu. Roligt! Många har kämpat, och de kan jag förstå så oerhört väl.

Vi tänker en del på det lilla barn som vi fått förfrågan om att ta hand om. Mamman och barnet är på ett utredningshem i tio veckor. Och innan tiden har gått, så vet vi inget. Det känns mycket konstigt. Jag menar, det kan vara så, att soc ringer precis när som helst. De har berättat för oss att det inte är ovanligt att mamman sticker därifrån och överger sitt barn. Å andra sidan kan det ju fungera riktigt bra, och mamman växer och tar tag i sitt liv, nu när hon har någon mer att ansvara för. Vi har inte en aning, för än så länge har vi inte träffat nån av dem. Vi har fått lite, alltså väldigt lite, information från soc. När det är bestämt att det blir en placering ("om"), så får vi mer information. Vi vet egentligen bara att mamman har psykiska problem.

Det är detta som är lite svårt. För oss alltså. Jag har skrivit om det förut, och gör det igen. Jag är så tudelad i detta. Samtidigt som vi, maken och jag, har en enorm barnlängtan (fortfarande) och så otroligt gärna tar hand om ett barn och slösar vår kärlek på, så.... Ja, det är ju nåt oerhört sorgligt och tragiskt som har hänt, när ett barn placeras hos någon annan. Det är ett väldigt stort ingrepp. Och vi har fått höra så många otäcka sorgliga och förfärliga historier, när vi varit matchade mot olika barn. Man vill bara gråta. Men det är nog dessa öden, som gör  att vi ändå är övertygade om, att vi ska ta hand om ett barn. Vi har alla möjligheter att hjälpa ett barn, så varför ska vi inte göra det då?? Det är det som avgör det hela. Inte vår barnlängtan. Om längtan skulle få avgöra, så vore det väldigt egoistiskt av oss.

Man hör och läser om barn som varit placerade i olika familjehem, om hur de farit illa. Det finns många historier om barn som fått det bra, och som fått ett bra liv. Tyvärr syns och hörs inte de historierna lika ofta. Det säljer ju inte några tidningar på det... Men jag vet att familjehemmen gör nytta.

Ja, tankarna går lite hit och dit, som ni förstår. Vi är tillfrågade, och har lovat att vara beredda. Men vi vet ju inte om det blir nåt, över huvud taget. Svårt. För OM det placeras ett barn hos oss, kommer vårt liv att bli väldigt förändrat, på en enda gång. Men vi tar gärna den förändringen!

Under tiden så ägnar vi oss åt varandra, maken och jag. Vi har pratat om semesterresor. Vart vill vi åka nu? Vi planerar, men bokar inget. Vi pratar om att byta min bil. Vi tittar och provkör, men vi köper inget. Vi pratar om ett nytt växthus, om att bygga ett uterum. Vi gör ritningar, men bygger inget. Livet går lite på sparlåga, tyvärr. För hur länge kan det göra det? När blir vi för gamla för att ta hand om ett barn??

Nähä. Dagens funderingar måste få ett slut. Det är ju ishockey på teve!!
kramelikram på er


Och snälla ni som vill kommentera detta. Det får ni gärna göra. Men, vi håller en snygg ton, hoppas jag!

5 kommentarer:

  1. Det du beskriver om sparlåga påminner mycket om IVF med all väntan, väntan på nästa mens, på att starta behandling, göra ultraljud, plocka ägg, befrukta ägg, återföra dessa, grav.test och så från början igen. Jobbigt...
    Ja, det finns många barn som inte har det bra och det blir extra frustrerande när man läser inlägg på exv Familjeliv som hävdar att alla barn har det bäst hemma hos sina bioföräldrar. Och det känns så orättvist att en del får barn de inte tar hand om, inte kan älska och andra får kämpa så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Jag döpte min blogg efter just detta åkandet upp och ner, med IVF.

      Och jag tror inte alla vet, hur illa många barn far i Sverige idag. Det är förvånande!! Och mycket skrämmande. Jag har flera gånger sagt, att jag inte kan förstå hur det kan få gå till så här - i Sverige, mitt fina land, idag år 2014.... Och det är nästan bara i Sverige som föräldrabalken är så stark, att man hävdar bortom allt annat (nästan) att barnen har det bäst hos bioföräldrarna... De som hävdar att alla barn har det bäst hos bioföräldrarna borde göra ett studiebesök på socialtjänsten, eller hos polisen (för tyvärr är de också inblandade väldigt ofta).

      Radera
  2. Om ni skulle få den lilla bebisen till er. Hur kommer allt praktiskt att fungera? Kommer du gå på föräldraledigt direkt då? Vet era arbeten om detta? Får ni lika många dagar som bioföräldrar? Jag e bara jättenyfiken! Så berätta gärna! Hur fungerade det när flickorna kom? Då var ni väl lediga båda två?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har redan, på uppmaning av soc, förberett våra respektive chefer på detta. Vi har pratat igenom lite grand, hur vi kan tänka oss vara hemma. Man får inga föräldradagar, som bioföräldrar får. Istället får vi söka tjänstledigt, men så ersätter soc oss för vårt "inkomstbortfall". När det är ett sånt här litet barn, får vi vara hemma båda två i början, och det är ju klokt. Det var vi med de stora tjejerna också. OM den här lilla bebisen kommer till oss, typ 3 mån gammal, så blir vi hemma båda två ett tag. Maken vill jobba 75% och vara hemma 25%. Detta för att jag har en sjukersättning på 25%, som han då täcker upp för. Vi vet inte om det blir så, men soc har inga problem att ge oss 100% tillsammans för att vara hemma.

      När flickorna kom, hade vi hoppats att jag skulle jobba 50% under hösten, så jag hade sökt tjänstledigt för det (måste helst vara ute i mycket god tid på mitt jobb). Vi hade då önskat att maken hade fått vara hemma resten, men här satte sig soc lite på tvären. De önskade att flickorna skulle in på förskola så snart det gick, och efter tre månader med oss hemma tyckte de det var dags. Och det kan de ju ha rätt i. Men, vi önskade att den stora började på förskola, och att den lilla fick vara ensam hemma lite grand först. De hade ju rätt olika "problem", de här två flickorna. Fast nu slapp vi ju bråka om det, eftersom flickorna flyttades.

      Mitt jobb önskar dock att jag jobbar fredagar, typ 5 timmar. Jag är lärare, och det handlar om att eleverna ska få betyg. Jag har sagt, att vi ska fundera på det, och om det är möjligt så fixar vi det. Men - där är vi inte än!

      Svarade jag på dina frågor? Annars får du gärna fråga igen!

      Radera
  3. Du resonerar sâ klokt! Och enligt mig helt rätt: om ni har möjlighet att hjälpa ett barn som verkligen behöver det, sâ gör det. Gert Fylking var nyligen intervjuad om "mamma" pâ SR P1 och han var väldigt bra och positiv gällande den fosterfamilj som han själv växt upp i. Gener spelar ingen roll: det är de människor som man lever tillsammans med dag för dag som bygger familjen. Kramar.

    SvaraRadera