torsdag 23 januari 2014

Hemmadag.

Idag är jag hemma och ledig. Ja, ni vet "ledig"... ;) Igår morse kom jag inte upp ur sängen kl 5.50 när jag skulle. I morse klev jag bara upp... Varför är det ofta så?? När man kan och får sova, då går det inte. Jag har i alla fall bäddat rent i sängarna, tvättat två maskiner tvätt, satt en bulldeg på jäsning - och då är klockan inte ens nio! Och jag känner inte att jag jobbar hårt, stressar eller så. Nä, jag har ju en lugn hemmadag!

Maken har min bil till jobbet idag, för hans är på verkstan hela veckan. Så jag är hemma ensam utan bil!! Det känns helt läskigt!! Men, vad kan hända?? Jag menar, det är ju inte varje ledig dag jag måste ha bilen??? Bara dumma tankar av mig.

På mitt jobb är det flera som har slutat nu, eller kommer sluta. Det är ovanligt, för vi har varit en mycket tajt personalgrupp. Detta drabbar mig en del, mitt arbete kommer bli mycket tyngre. Jag blir helt ensam. Om jag nu ska gå hem och ta hand om ett barn, då blir det ännu mer kris för dem som är kvar... Jag borde väl strunta i det, men sån är inte jag. Jag är engagerad och bryr mig verkligen om. Det måste bli bra, för dem som är kvar. Så tycker jag. Men.... samtidigt ska jag ju tänka på mig själv också, eller hur?

Så idag bakar jag. Bröd och bullar är det tänkt. Bröd, för det behövdes. Bullar, för att det är gott att ha i frysen. Dels när socialen nu börjar komma lite oftare på besök, och dels så är det snart födelsedag här i huset! Det händer rätt mycket för oss, både på helgerna och i veckorna. Så det är bäst att passa på. Det funkar ju bra att ha dem i frysen!

Det snöar lite lätt här i dag. Och är fortfarande kallt. Jaha, tycker några, -8 grader är väl inte så mycket? Nä - men det BLÅSER!!! Och i den här otäcka luften som är känns det som -50 grader eller nåt. Man fryser så man håller på att dö, om man ska stå ute en stund... Men jag ska inte klaga, för jag vill ha snö och kyla. Åtminstone förbi sportlovet, och kanske lite till. Sen kan det smälta bort och bli härlig vår. Undrar om jag ska få gå med barnvagn på vårleriga vägar i år??

Nähä, första jäsningen är klar! Ha det gott,
kramelikram



Lite senare:
Dumma öga. Jag läste på mjölpåsen hur mycket mjöl jag ska ha i bulldegen. Jag läste 1,7 liter. Men... tänkte jag, Brukar det inte vara 1,4..? Nä, jag läste igen. Det stod 1,7 liter. Eller det gjorde det INTE. Jag hällde i 3 liter (dubbel sats), tyckte det kändes hårt. Då tog jag fram förstoringsglaset - jaha, det står faktiskt 1,4 liter.... Är det bara jag med mitt dumma öga som har svårt att läsa??? Eller är jag bara dum?

1 kommentar:

  1. mamma till 3 och mormor till 1023 januari 2014 kl. 09:17

    Hoppas verkligen du ska få gå på barnvagnspromenad snart.

    Hälsningar Trelleborg.

    SvaraRadera