lördag 25 januari 2014

Funderingar i januari.

Jag sov riktigt gott i natt, och vaknade inte förrän klockan var åtta. Skönt! Vi steg upp, gjorde en riktig go-frukost och satt länge framför teven med frukost, tidning mysigt prat... Sen åkte maken iväg. Han var och handlade mat. Vi hade gjort en lista, det gör vi alltid. Men... när jag packade upp så var det med både det ena och det andra. "Det var ju så billigt!" flinade han då. Och han brukar minsann inte räkna slantarna... Maken hade dessutom en hel del andra ärenden. Så när han kom hem hade jag dammat, dammsugit och våttorkat överallt. OCH plockat ur diskmaskinen (tråkigt ju!). Det bästa av allt, var att klockan bara var kvart över tolv då...

Så vi gjorde lite lunch tillsammans. Det är så roligt när vi lagar mat i hop, tycker jag. Vi gjorde det oftare förr. Nu är jag ju alltid hemma först på eftermiddagarna, så då gör jag maten och så äter vi när maken kommer hem. Praktiskt, men inte så roligt. Men å andra sidan gör han alltid frukost till mig... ;)

Vi var och tittade på ny bil igår. Igen. Vi har några krav på den, annars vet vi faktiskt inte alls vilken sort eller märke. Det är min bil som ska bytas. Så jag behöver ha den här bilen åtminstone två dagar i veckan till jobbet. Ibland tre. Sen vill maken kunna ha bilen ute i skogen, och köra på skogsbilvägar = bilen får inte vara för låg. Det bör dessutom få plats en röjsåg, motorsåg, stövlar, hjälm, dunkar och lådan.  Det får gärna vara fyrahjulsdrift, men det måste inte det. Men diesel är bra. Och dragkrok. Men det kan man ju alltid sätta dit sen om man vill. Den ska helst vara bränslesnål, inte alls dyr i försäkring, skatt och avgifter... Ja, ni vet! Nu har vi fått en sak till att tänka på. Får det plats en barnvagn i bagaget? Och nej, i de flesta bilar vi tittat på gör det inte det.

Det är nämligen så, att det kan komma ett barn till oss, om 1-1,5 månad. Kanske. Eventuellt. Det "lutar" åt det. Och detta lilla barn har en vagn, som det är bra om vi får in i bilen. När vi sen börjar åka ner till Öland, måste vi ha med såååå mycket mer saker än tidigare, om vi är tre, menar jag. Alltså, maken och jag har ju  fyllt bilen, när vi bara är två.... Men när man åker från hus till hus packar man inte så noga. Och vi brukar ha med mat och kylväska och sånt också. Man kan ju tänka om lite här.

För ja, det kan kanske komma att placeras ett barn hos oss, igen. Och det pirrar i hela kroppen när jag tänker på det!! Men. Vi hoppas inte för mycket än. Vi har bara berättat det för mina föräldrar, våra respektive chefer och så nu ni här som läser. Men ni håller väl tyst?? ;) Jag har ju i princip inte sagt nåt till er heller. Ni vet inte så mycket ni...


Jag har frusit så idag. Och haft ont i ryggen och i höfterna. Ja, alltså mer än jag brukar... Och så plötsligt plingade det till - jag kollade om jag hade nån feber! Nja. 37,7. Inte så värst mycket i alla fall. Men visst är jag nog liiite sjuk i alla fall??

Det finns en grupp på facebook, där man kan vara med om man är ofrivilligt barnlös. För ett tag sen var det en våldsam debatt där. Det är nämligen så, att de allra allra flesta där har fått ett barn, eller flera. De kanske är gravida igen osv osv. För mig betyder ofrivilligt barnlös, att man inte har valt det men man har inga barn. Vad betyder det för er?? För mig är det självklart, att det är såna som jag som ska vara med där. Såna som kämpat /kämpar men ännu inte har fått nåt barn. Tänker jag så fel?? Om de som har kämpat och lyckats bli gravida, de har svårigheter, kanske har fått ta hjälp av IVF osv vill ha en egen grupp, kan de ju göra en, eller hur? Kalla den då "vi som haft svårt att bli gravida" eller "vi som blivit gravida med IVF" eller nåt sånt. Det skär i hjärtat varje gång nån skriver om sina små barn, om plus eller gravidkrämpor... Någonstans skulle jag så innerligt gärna vilja, att vi som är ofrivilligt barnlösa, får vara just det. Och få vara det i fred! Vi behöver varandra att prata med, få stöd av och kunna ge och få tips och råd...

Bloggen är nåt helt annat. Jag läser de bloggar jag själv väljer. Och ni som läser min blogg, ni har ju valt det. Ni vet hur mitt liv ser ut, när det gäller barn. Det talar jag om redan på första sidan. Så kom inte och säg, att ni blir överraskade... hehe...


Nähä. Lördag kväll. Maken ska överraska med att laga nåt med rådjur. Låter gott. Om jag skulle ta och duscha först?? Göra mig lite fin, kanske? Vi ska ha filmkväll, nämligen. Vet inte än vad det blir för film.... Får se vad maken har hittat på...

kram på er!!

3 kommentarer:

  1. Jag tänker precis samma sak. För om man tänker på ordet så är ju barnlös just barnlös. Man kan ju säga att man varit det, men är man verkligen det fortfarande?

    Håller tummarna att ni får någon liten hos er snart.

    Många kramar

    SvaraRadera
  2. Håller med om fb-gruppen. Ännu värre att få spädis-foton och gravidkrämpor i ett sånt forum där man inte förväntar sig det. Kolla med admin i gruppen, säkert många som känner som du.
    Dock måste jag tillägga att mina år som ofrivilligt barnlös sitter hårt även om jag nu fått en liten via adoption. Jag identifierar mig fortfarande som det, men skulle absolut inte skriva om pågen i ett sånt forum.
    Ett försiktigt litet jubel till det där som vi inte hört, hrm. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi... tack för det försiktiga lilla jublet.... Det är väldigt försiktigt än så länge!! Vi vågar inte tro nåt än.... men hoppas så klart!! KRAM

      Radera