lördag 18 januari 2014

Jag behöver hjälp...?!

Kära läsare av min blogg. Kan du hjälpa mig?

Jag undrar om det finns nån bok, som handlar om ALLT om barn... ;) Alltså, från spädbarn och uppåt. Utvecklingen hos ett spädbarn, när vända sig, sitta, börja smakportioner, tänder, krypa, stå... Allt sånt?? Jag har mött många, många barn, men det har liksom aldrig varit mitt ansvar med sånt här. Hur gör man?

Min första tanke, som en otroligt läsande människa, är ju då: finns det ingen bok om detta? Eller måste man googla det... *fniss*

Om det nu finns böcker om detta - vilken är bäst? Vilken rekommenderar ni att jag köper? Tänk er då, att vi ska ta hand om ett tre månader gammalt barn. Ungefär så.

Tack, och kram!

8 kommentarer:

  1. Visst finns det! Mitt tips är att gå till ett större bibliotek och titta. Be om hjälp och låna hem ett par tre stycken och läs lite redan nu, så känner du vilken som stämmer med din syn på saken. Sedan kan du köpa den du trivs med.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att det finns en heltäckande bok som innehåller allt. Dessutom är alla barn olika när det gäller utveckling. Står det i en bok att barnet ska krypa vid åtta månader så är det ju naturligtvis inte så att alla barn kryper då. Vissa barn kryper inte alls och de är helt normala de också :-)

    Jag har http://www.bokus.com/bok/9789113040592/stora-boken-om-barn-att-vanta-och-foda-barnets-forsta-sex-ar/
    Tycker inte att den är så jättebra. Jag skulle inte rekommendera dig att köpa den utan kanske låna på biblioteket istället.

    Den här finns också http://www.adlibris.com/se/bok/vi-foraldrars-stora-bok-om-barn-graviditet-forlossning-foraldraskap-barn-0-6-ar-9789174242010
    Vet inte hur den är då jag inte läst den. Båda dessa böcker är nyutgivna förra året så de är aktuella i alla fall.

    Googla är nog inte svaret på det hela för där får du bara veta att allt är normalt. Vissa barn får första tanden vid fyra månaders ålder medan någon annan får den vid ett års ålder...

    Gå till biblioteket och kolla där är mitt råd. Böcker är dyrt och svårt att veta vilken som är "bäst" då är biblioteket perfekt ju.

    SvaraRadera
  3. Stora boken om barn tycker jag ändå är okej. Klart man inte kan följa en bok slaviskt. Men jag tycker dom ger goda råd och skriver avslappnat. Sen kan du fråga massor på bvc och dom kommer ge dej löpande info.

    SvaraRadera
  4. mamma till 3 och mormor till 1019 januari 2014 kl. 06:04

    Vet ingen bok att rekommendera.
    Hade nog gått inom på nåt BVC och frågat personalen där vad de rekommenderar.
    Är det bestämt att ni får ta hand om den här 3 månaders babyn ?
    STORT STORT GRATTIS i så fall, det är ju underbart.

    Kram från Trelleborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inget är bestämt än. Det "lutar" åt det. Men, vi tror inte på nåt än så länge... Nästa "rapport" kommer i början på februari, och nästa igen, mot slutet av februari. Så vi fortsätter att vänta, alldeles vanligt....
      kram

      Radera
  5. Jag har faktiskt redan "Stora boken om barn..." Jag kollade en del i den, när vi hade flickorna här (de var ju då 3,5 och 5 år). Nu påminde maken mig, och jag plockade fram den igen. Jag har bara bläddrat lite i den, men rent spontant känns det rätt okej. Jag söker ju inte en handbok som jag kan följa, sida upp och sida ner. Jag är väldigt medveten om hur olika barn kan utvecklas. Men nån form av riktlinje skulle kännas skönt... Ja, ni fattar nog.

    Nu ligger boken framme, finns förmodligen ingen tid att läsa den. Men, än är det faktiskt inte aktuellt...

    Ha en fin söndag, och tack för hjälpen!
    Har någon nåt annat tips, dela gärna med er!

    SvaraRadera
  6. Om/när det blir aktuellt så är mitt råd att gå på din magkänsla. Du kommer fixa allt hur bra som helst. Kärlek och närhet, torr blöja och mätt mage. Det kommer ge sej. Men jag förstår dina tankar! Kram

    SvaraRadera
  7. Rekommenderar denna
    http://www.bokus.com/bok/9789146210573/vaxa-och-upptacka-varlden-sju-utvecklingssprang-under-barnets-forsta-levnadsar/
    Finns även en app the Wonder weeks som är toppen!

    SvaraRadera