måndag 18 november 2013

Jäkla skitdag.

Jäkla förbannade helvete.... Typ. Eller en hel massa andra fula ord som jag kan, men inte vill säga högt. Ni får tänka dem själva....

En vanlig måndag. Inget konstigt alls. Allt börjar rätt bra, åtminstone den första timmen jag är vaken... Måndag morgon börjar alltid med personalmöte. Chefen vill bjuda oss på julbord, trevligt ju! Vi ska bara bestämma en dag. Vi har massor av dagar att välja på, för ovanlighetens skull. Och då väljer de den dagen då jag inte kan. Jag säger faktiskt två gånger att jag inte kan då, och föreslår en annan dag. Men ingen lyssnar eller reagerar. Snacka om att känna sig osynlig.

Sen kommer jag på, att jag glömt min Viktiga Pärm hemma... Jag kan inte ha en enda lektion utan den, så jag susar så otroligt snabbt jag bara kan, hem och hämta. Jag har nämligen lite eget arbete i 40 min. Hinner precis tillbaka. Men fixar ändå med fikat, det är vår fikavecka nu.

Jag får ta emot ett telefonsamtal, och enligt önskemål, talar jag om för den berörda personen vad som gäller. Skriver sen upp kort på tavlan, så att alla kan se frånvaron. (Det måste vi göra). Efter detta kommer fyra personer (4) och frågar vad som hänt och ifrågasätter det hela. Men - det har inte jag med att göra! Jag bara framför budskapet, eftersom den berörda personen inte hade sin mobiltelefon på, så att han/hon kunde svara.

 Efter fikat på förmiddagen plockar jag iordning och laddar så kaffet inför lunchen.

Dagen fortsätter så, jag fixar donar pysslar och hjälper till så gott jag bara kan. Med ett leende. Ja, faktiskt lyckas jag behålla mitt leende. Även om det är en lite rörig förmiddag.

Sen får jag på omvägar höra om klagomål, och ett samtal som var i torsdags (varför fick jag inget veta i fredags om detta? Det rörde ju mig). En annan elev har ifrågasatt de skriftliga omdömena. Jag ifrågasattes.

Men ingen säger nåt direkt till mig. Det tycker jag ärligt talat är lite fegt...

Vad håller på att hända med vår svenska skola? Vem ska bestämma där, egentligen? Eleverna, föräldrarna? Björklund?? Eller är det vi som jobbar där, som är utbildade, pålästa och kunniga inom våra områden? Ibland blir jag så jäkla trött, på allt.

Det är en skitdag, helt enkelt.

Och ovanpå det, så ska en kollega sluta till jul. Hon är den som är närmast mig och har hjälpt mig, med mitt ämne. Det är bara jag som är behörig, men det är henne jag kan be om hjälp vid t ex avslutningar och sånt, när man behöver vara två... Hon är förskollärare, och har fått en rektorstjänst. Detta rimmar ju helt fel med Skolverkets intentioner, att en rektor ska ha utbildning i skolan. En förskolechef ska däremot ha utbildning i förskolan.

Jag blir bara så trött.


Ni behöver inte kommentera detta, om ni inte vill. Jag behöver bara få ur mig det, få ur det ur mitt system. Svära lite och vara lite sur. Sen kan jag bli glad igen. Tror jag.

4 kommentarer:

  1. Fy 17 vilken jobbig dag! Nu vänder det nog

    SvaraRadera
  2. Så klart du ska skriva av dig allt detta som trycker dig! Jag skickar en kram så länge!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Nu är maken hemma också, och jag fick ösa ur mig allting på stackars honom.... :)
    Ska ut och gå nu, skönt att aktivt få röra sig, och bli av med eländet.
    kram!

    SvaraRadera
  4. mamma till 3 och mormor till 1019 november 2013 kl. 05:43

    Usch ja vissa dagar är bara skit.
    Hoppas det blir bättre nu.

    Kram från Trelleborg

    SvaraRadera