lördag 15 juni 2013

Ledsamt.

Ikväll har jag gråtit. Jag har gråtit i min mans famn.

Så hemskt Livet kan vara ibland. På samma sätt, som det kan  vara alldeles härligt, ljuvligt och underbart - så kan det vara lika hemskt, uselt och förfärligt.

De två små töserna som bor hos oss, de har varit med om såna hemska saker, så ni kan inte ana... Hur ska de nånsin kunna få ett bra liv?? Jag har funderat mycket på Livets mening, på Gud och andra stora frågor de här senaste dagarna. Hur kan det bli så här? Och varför? Vad kan en sån här lite go tjej ha gjort, för att förtjäna detta?? Nej, jag tror inte att man förtjänar sånt. Det är inte min tro alls. Men ibland undrar man lite.

Det här är för stort för oss. Klarar vi av det här? Kan någon klara av det här??

Ikväll är det bara tungt. Och otroligt ledsamt....

8 kommentarer:

  1. Nu skriver jag inte för att pressa er vidare i något ni inte vill, men om ni vill så tror jag att ni orkar, ör att ni bryr er om flickorna. Ett steg i taget, en minut i taget, så som man gör när man går igenom något tungt, och efter ett tag gr stegen lättare.

    SvaraRadera
  2. Ja, ett steg i taget, minut för minut. Kan soc hjälpa er o flickorna med stöd o plan. Ös på med kärlek/ömhet o fasta gränser. Stackars töser! Glöm inte att lite kan göra mycket för en trasig själ.
    (Och glöm inte att alla mammor nog gråter en skvätt av trötthet/uppgivenhet i bland, ingen jämförelse för övrigt)

    SvaraRadera
  3. Jobbat med barn som farit illa under manga manga ar. Vet att det ar tungt att veta att de sma toserna har varit med om hemska saker och att de har det med sig i ryggsacken Men...jag har sett sa manga barn som vaxt upp i trygga familehem som det har gatt bra for. Ni ar jatteviktiga for era toser just nu. Ta ett steg i taget, fortsatt med rutiner, trygghet, narhet,vardagliga saker som ni har gjort under den har forsta tiden. Ni har gjort ett jattebra jobb. Krav handledning av soc, bara att prata av sig ar jattebra. Ni gor ett sa fantasstigt bra jobb.

    SvaraRadera
  4. Oavsett vad de gått igenom så är de ju i första hand små barn som behöver det som små barn behöver. De behöver kärlek, omtanke, lek och trygghet. Allt detta kan ni ge dem. I andra hand behöver de bearbeta det de varit med om och allt som hänt, här behöver ni hjälpa dem att få den hjälp de behöver och att ni får det stöd ni behöver. Ställ inte så höga krav på att vara en perfekt familj på en gång, låt det ta tid. Det kanske inte är hela världen om de inte uppför sig exemplariskt hela tiden. Låt saker passera ibland men visa vad som är ok och vad som inte är det. Säg mer Ja än Nej. Men behandla dem som barn, inte som några som du tycker synd om. Visa att du bryr dig bara för att de är de fina barn de är och inte för att du tycker synd om det pga det som de har upplevt. Lycka till.

    SvaraRadera
  5. Jag skickar dig många kramar och värme! Ni gör ett bra jobb även om det är tufft!!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du!!
      Ledsamheten gick över, och förvandlas till ilska ett tag. Jag var jäkligt förbannad!

      Men den har gått över den också. Idag har jag varit lugn ;) Vi har haft en lugn söndag, mycket mys och gos! (Trots att jag varit vaken sen kl 3 i natt.... Men jag fick sova en stund på eftermiddagen, som tur var!)

      KRAM!

      Radera
  6. Här kommer en kram från mig! Ni gör ett storartat jobb även om ni känner er vilsna ibland! Men jag tror att tjejerna mår väldigt bra hos er! Det känns så!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag har vart med om det mesta från liten flicka till tonåring. Blev bla våldtagen av flera olika män och misshandlad kontinuerligt från 4 års ålder. Fick bevittna fylla, droger och våld hos mina föräldrar. Och helvetet fortsatte bara. Inte förrän nu i vuxen ålder så är jag äntligen trygg. Jag är glad att dessa barn fått hjälp nu, och inte får genomlida allt det helvete som jag fick. Ge dem kärlek, massor av kärlek och trygghet så spelar resten inte så stor roll. Ha tålamod och överseende för man vet inte riktigt hur man ska bete sig när vuxna har visat sig vara onda saker. Så ha överseende och ge dem kärlek. Och trygghet. Om du kan ge dem det nu så har du räddat dessa barn, räddat dem från ett liv av destruktivitet. Visa att vuxna kan vara goda.

    SvaraRadera