torsdag 8 mars 2012

Kuratorn.

Idag träffade vi kuratorn. Vi åkte dit båda två, det kändes rätt att göra det.

Och visst fick jag förtroende för henne. Känns skönt. Jag var helt ärlig i alla jag sa, och det är viktigt. Finns där inget förtroende är det ingen idé att prata!

Hon tog för givet (verkade det nästan som) att mannen var med. Och när vi bokade nästa tid, kollade hon både med mannen och med mig.

Idag var det första samtalet. Vi har bara berättat lite grand, hon lyssnade och ställde några frågor. Vi ska tillbaka om två veckor.

Kuratorn ställde frågan om familjehem. Jag sa spontant nej, men sa också att jag egentligen inte tänkt på det eftersom jag inte är så insatt i hur det fungerar. Hon berättade att hon själv hade tre barn, som hon nu var vårdnadshavare till. Efter tre år, blir man så vårdnadshavare till barnet. Men, tänk om jag släpper in ett barn i vår familj, börjar älska det och ser oss som en familj. Och så måste vi låta honom/henne gå.... Det skulle jag inte klara... Nåväl, tanken är väckt hos oss. Mannen berättade när han kom hem från jobbet, att han kollat lite på nätet (spännande att han ändå började fundera).

En arbetsdag kvar den här veckan. Och sen ska våren komma. Härligt!!

kramkram

4 kommentarer:

  1. Hej! Jobbar med familjehemsplacerade barn och vill bara förtydliga att man inte per automatik blir vårdnadshavare för ett barn som bott hos en i tre år. Efter tre år måste socialtjänsten överväga vårdnadsöverflytt men i många fall gör vi aldrig någon sådan.. Mitt råd är att läsa på allt ni kan innan ni bestämmer er för att bli familjehem eller ej. Men familjehem behövs alltid, många barn som far illa där ute... Mvh Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Vi har redan hunnit kolla lite på nätet, både allmänt och i vår kommun. Och det låter inte så enkelt som kuratorn beskrev det för oss... Hon hade själv tre barn, som var/är familjehemsplacerade hos henne och hennes man. Men hon bor inte samma kommun som vi gör...

      Vi är nog inte riktigt där än... Många tankar som ska bearbetas först!

      Radera
  2. Vad skönt att ni fick förtroende för er kurator. Det är ju jätteviktigt att man känner sig bekväm med varandra.

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Vad bra att det stämde med kuratorn. Det är så skönt att ha någon opartisk och proffessionell att prata med.

    Kram

    SvaraRadera