tisdag 31 december 2013

Nytt år.

Nytt år.
Nya drömmar.
Nya förhoppningar.

Det är alltid lite ödesmättat, det här med nyårsafton. Man sätter en punkt, vänder blad och börjar på nytt med stor bokstav. Vi brukar inte ge nyårslöften, maken och jag. Det är inte vår grej, på nåt sätt. Däremot gjorde jag en annan riktigt bra sak, för många många år sen.

Det var några dagar efter nyår, jag tror den 3 eller 4 januari. jag bestämde mig för, att året som kom (2002) skulle vara ett BRA år. Jag skulle göra saker som var roliga, härliga och som jag längtat efter. Jag skulle njuta - av stort som smått! Och så försökte jag göra, hela året. Jag kunde stanna på hemvägen och bara titta på en ljuvlig solnedgång. Eller så läste jag 15 hp historia en termin, åkte varje onsdagkväll... Eller så tog jag med min syster till Nya Zeeland i tre veckor. Sånt jag längtat efter, roliga och bra saker. Jag behövde det, efter ett år som varit tufft och jobbigt. Cancer på två olika ställen i kroppen under 2001 tar rätt mycket kraft och livsglädje.

Men det var då. Nu är det nu.

Hur blir mitt nya år?? Ja, jag är otroligt glad att jag inte får veta det i förväg! Jag kommer försöka påverka det i en bra riktning. Göra mitt allra bästa. Förmodligen får jag inte det där jobbet jag sökt, för jag har inte hört av nåt, och tillträde är efter trettonhelgen... Men jag får kämpa på med det jag har. Jag kommer med allra största säkerhet inte bli gravid heller, men det är ju ingen överraskning. Men jag hoppas hoppas hoppas att det kommer finnas barn i min närhet, i alla fall.

Och jag har min man. Som jag älskar, så jäkla mycket. Och det vet han om. Vi säger det till varandra ibland, när det är lite jobbigt: vi har i alla fall varandra!

Hoppas ni får ett gott slut, mina vänner (och alla andra som läser). Och så önskar jag oss alla, ett Gott Nytt År!

3 kommentarer:

  1. Gott nytt till er oxå, hoppas att 2014 ska erbjuda er båda många oväntade överraskningar som förgyller era liv!

    SvaraRadera
  2. Gott nytt kära du!

    Det var förresten länge sedan vi hörde om ditt öga, hur går det?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ögat, ja....
      Jag fortsätter att gå på kontroller på Länssjukhuset (du vet ju var). Synen blir varken bättre eller sämre, tycker jag. Däremot visare testerna att synfältet sakta sakta blir lite större igen. Och det är ju bra! Jag har vant mig vid mina nya glasögon, och tycker nog att det funkar rätt bra nu. Även när jag sitter vid pianot och ska leda mina körer (då hängde jag inte med tidigare, har nog vant mig nu). Alla blixtrar och färgglada spiraler har jag faktiskt sluppit!! Det sista stora sjoket med anfall var sista veckan i september!! Men jag tror att sjukskrivningen var bra för mig. Den gjorde nog gott. Det kommer däremot fortfarande enstaka spiraler lite då och då (utan sammanhang), men det blir faktiskt mer sällan...

      Nu ska jag jobba lite mer igen. Från 60% ska jag upp till 75%. Pröva i alla fall. Jag har min onkolog som har sagt att han sjukskriver mig 25% om jag vill. Men det är nog klokt att testa först. Det är ju en avvägning, för det är inte meningen att köra mig i botten, som han säger. Men det är en trygghet att veta, att jag KAN få bli sjukskriven, om jag vill.

      Så, jag fortsätter som vanligt. Nytt återbesök på Ögon inom en månad, och åter hos onkologen inom två månader.

      KRAM och tack för omtanken!!

      Radera