lördag 14 december 2013

Ofrivilligt ledig.

Min svåger fyller år i morrn, men han är sjuk, så det blev inget kalas hos honom idag. Lika bra det kanske, för maken är lika förkyld han... Han hostar och snörvlar, nyser och mår inte bra. Faktum är att han har feber också, 37,6. Nåja, har man normaltemp på under 36, så ÄR  detta faktiskt feber. Igår blev han så yr i huvudet när vi satt och tittade på teve, att han fick gå och lägga sig. Sen låg vi i sängarna och tittade på teve. Då mådde han bättre. Stackarn!

Så vad har jag gjort idag då? Jo, lite julgodis. Bakat bröd. Och så det traditionella enebärsdrickat. Det görs på samma sätt som svärmor gör. Och hennes mamma alltid gjorde - och så vidare och så vidare...

Sen blev jag trött!! Somnade i soffan. Orkade helt enkelt inte göra mer, kändes det som. Då kom jag på den lysande idén: KAFFE!! Jajamänsan! Och sen gick städningen som en dans!

Det fick bli hämtmat ikväll. Maken sitter vid teven, och har gjort så större delen av dagen. Ni vet: skidor, och fotboll. Alltid finns det nåt viktigt att titta på....

Nu sitter jag här i det fina välstädade huset. Jag har just tänt en brasa, blir så mysigt då! Tvätten hänger på tork framför brasan, torkar så mycket snabbare då. Jag har till och med manglat lite lakan. Inte så jobbigt, men ibland svårt att få det att bli av. Men nu blev det ju en dag ledig, så här alldeles oförskyllt.

I morrn måste jag jobba lite på förmiddagen. Sen blir det nog handla mat, och sen ska jag iväg och sjunga på kvällen. Men även om det är mycket nu, försöker jag verkligen leva i nuet, och hämta andan i små pauser då och då. Nästa vecka måste jag jobba en del extra. Suck. Men det är bara en enda kväll som jag måste bara borta. Tur det. Fast, på torsdagen har maken julfest med sitt jobb, och den här gången är vi respektive medbjudna. Kan ju bli lite trevligt, hoppas jag! Mitt problem är att morgonen efter är tidig, för mig. Det är då vi har avslutningen, och jag måste vara pigg och alert! Håhåjaja, det löser sig nog det också...

Julklappar då?
Ja, det går ganska bra, faktiskt. Ska bara skriva ihop ett presentkort, sen är jag i stort sett klar, faktiskt. Utom till makens systerson. Den där gänglige tonåringen som inte vet vad han önskar sig... Fast han egentligen behöver en hel del... Men det är makens jobb att köpa present till honom. Fast nu när han är sjuk, får jag kanske rycka in och göra en insats. När jag tänker efter, undrar om jag inte gjorde en insats förra året också... Då var det väl också nån som var sjuk? Inte jag, för jag blev sjuk i mellandagarna...

Hoppas ni får en fin tredje advent!!

2 kommentarer:

  1. Vill bara önska er en riktigt god jul och ett gott nytt år!
    Hoppas nästa år blir trivsamt och spännande!
    Kram!
    Ingegerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Även om det är lite tidigt, så vill jag önska dig detsamma!!
      kram kram

      Radera