tisdag 10 september 2013

Pratsugen, en vanlig tisdag.

Ja, det är en vanlig tisdag. Ganska vanlig i alla fall. Jag är ledig idag. Den här hösten jobbar jag ju "bara" 60%. Vi räknade ju med att flickorna skulle vara hos oss, så jag sökte tjänstledigt 25%, och skulle alltså jobba 50%. Nu är ju inte de kvar här, och jag frågade om jag fick gå tillbaka och jobba mina 75%, Men se, nej, det gick inte... Jag fick i stället ett schema som var hemskt. En ökning med undervisning som var gräslig. Jag protesterade. Det hjälpte inte. Mitt fackliga ombud på min arbetsplats gjorde inget. Så jag vände mig till facket i kommunen. Det räckte med att jag pratade med dem, och hänvisade till detta samtal när jag ännu en gång pratade med min chef. Jag fick jobba 60%, och liiite mindre undervisningstid. Jag hade aldrig orkat annars.... Och man kan ju inte lägga ut ett schema, där jag var tvungen att vara två timmar mer på min arbetsplats, än vad jag hade tid för...

Och 60% är ju i alla fall mer än 50%. Jag är inte nöjd, men ger mig den här gången. Jag har inte heller fått välja ett enda dugg av min arbetstid. Så, i höst är jag ledig på tisdagar och torsdagar. Tjoho. Eller nåt...

Vad gör jag då en alldeles ledig tisdag? Jag åkte till optikern redan kl 9. Det blev dyrt. Synen är sämre. En liten reservation för min glaskroppsavlossning, men jag hade redan innan den, börjat prata om att jag behövde starkare läsglasögon. De gamla har styrkan 0,75, de nya kommer ha 1,5. Det säger inte mig så mycket, men jag fattar ju att det är mer. När jag undersökte ögonen för ett år sen, påstod min optiker att jag skulle behöva progressiva glasögon om tre år. Hoppsan, det gick bara ett år. Men, förklarade hon, ibland går det snabbare. Så ja, nu blir det progressiva glasögon. Oj oj oj. Nu är jag gammal.... Ännu ett bevis för det. Trösten skulle väl vara, att det är bättre att inte vänta för länge på progressiva. Det är mycket enklare att vänja sig, om inte skillnaden är så stor.

Frågan är hur jag gör nu då. Jag har hittat snygga bågar, 1 000 kr eller 2 000 kr. Och styrkan kostar ca 5 000 kr. Alltså typ 7 000 kr. Jag blev rekommenderad att köpa ett par till. För OM de skulle gå sönder, eller nåt, så får jag inte bli sjukskriven pga glasögon-brist. Det kan också vara roligt att byta ibland. Eller ha ett par till, helt enkelt. Just nu har Synoptik erbjudande. Så de andra skulle kosta mig 3 500 kr. Nu är vi plötsligt uppe i lite mer än 10 000 kr. Mina gamla läsglasögon bör jag behålla, och använda när jag sitter vid datorn. Okej, det låter väl klokt. Men jag bör skaffa ett par nya läsglasögon att ha när jag ligger i sängen och läser (händer ju rätt ofta!). Ett par billiga, enkla kan kosta runt 700 kr då. Så, det hela slutar nog på 11 000 kr. För att kunna se bra!!! Usch och fy, säger jag bara. Alltså, jag har pengar sparat just får såna här oväntade utgifter. Men det känns surt att behöva lägga så mycket pengar på det....

Hur ska man göra, tycker ni?

Jag fick med mig fyra bågar hem. Lika snygga alla fyra, så klart. Ett par är "skogsgröna", de tar jag nog till reserven. Men de andra tre.... så svårt att välja!!! Ett par kostar 2 000 kr, och de andra två 900 kr och 1 000 kr. Men, det är ju alltid roligt med nya glasögon. Det som är lite surt, är att de jag har nu, är bara ett år gamla. Jag har liksom inte hunnit tröttna på dem än...

Äsch, jag får fundera lite....

När jag varit hos optikern åkte jag och handlade. Typ storhandlade. Fyra stora kassar. Bra! Sen hem och plocka in all mat, och så fixa lunch till mig och maken, som jobbar hemifrån idag. Sen måste man ju vila lite efter maten, eller hur?? Och på TV4 Guld är det Lilla huset på prärien. Jag bara älskar den serien... Det här måste vara någon av de allra allra första avsnitten. Det var inget jag kände igen... Undrar om det är varje dag, eller bara varje tisdag, eller.... Måste nog kolla upp det...

- - - - - - - - - - - - - - - -

Snart har maken jobbat färdigt. Då ska vi iväg till mina föräldrar en sväng. Hämta honung, samt prova glasögonbågar för smakråd... Och så ska vi titta på en fastighet. Vi kollar runt lite, och har gjort ett tag. Nu har det hettat till ordentligt. Egentligen är det mest skog vi är ute efter. Och det är vad vi ska titta på idag. Men det är nog lite stort, eller rättare, kommer bli lite för dyrt för oss.... Tyvärr, ja jag säger tyvärr, har vi hittat ett hus vi kan tänka oss att bo i. Kanske. Det ligger mitt ute på landet, tio minuter från stan. Jättehärligt hus!!! Och fantastiska omgivningar... Men.... Stort renoveringsbehov, kan man väl säga. Huset är ca 100 år gammalt, och renoverades exklusivt på 70-talet. Det har hållits fint i ordning, och det är stadigt och bra. Men, kära nån, tapeterna. Och köket. Och badrummet. Och så måla på utsidan. Nytt trä i veranda och uteplats. Trädgården är mest gräs, men mycket! Så, en miljon till är ju inga problem.... Frågan är, vill vi (läs: jag!) bo där ute på landet. I mörkret. I ensamheten. Beslutsångest!!!!

Nä, nu har jag fått prata av mig lite! :) Dags att göra lite nytta igen...

Jag läser flera bloggar, och tänker mycket på er som skriver. Det går bra för en del, andra har det tufft just nu. Men mina tankar finns hos er...

KRAM!

4 kommentarer:

  1. Har du möjlighet att jämföra med Lensway eller Specsavers tex? Jag betalade 10000 förr hos en vanlig gammal-optiker men betalar nu 2000. För synundersökningt av optiker, märkesbågar (Peak Performance) och samma styrka som förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor på en liten ort, känner min optiker väl. Alltid svårt att säga nåt då.... Men det är ju kedjan synoptik, och det är rätt mycket rabatt... Men visst är det sura pengar. Dina 2 000 kr låter ju betydligt bättre... :)

      Ska se lite vad jag kan göra... Och ska fundera på om jag verkligen behöver tre par glasögon till...

      Radera
  2. Fy vad tråkigt att din arbetsgivare inte är mer flexibel. Otacksamt på nåt vis! :(

    Hjälp vad mycket pengar med glasögonen. Orättvist att man måste lägga så mycket pengar på sånt. Jag menar det är ju inte direkt självvalt att vara i behov av glasögon. Dyyyrt

    SvaraRadera
  3. Kolla med specsavers!! Det där lät som priser direkt från 90-talet... Det lönar sig att resa någon mil för å spara upp mot 8-9 tusen...

    SvaraRadera