torsdag 12 september 2013

Flytta?

Min man och jag har hittat ett hus som vi vill ha. Renovering, visst. Ganska mycket. Men alltså... Wow.

Men saken är den, att nu bor vi i stan. Med allt vad det innebär. Gatljus. Cykelavstånd. Grannar. Det här "drömhuset" ligger ute på landet. Vackert, och underbart. Men, lite ensamt. Mörkt. Tyst. Kräver varsin bil.

Klarar jag att bo där ute???


Åååååå.... Beslutsångest.


Idag var vi på banken. Vi får låna. Vi har fått uträkningar på en lägre kostnad, och till en högre. Nu måste vi titta lite på det, vill vi ha det så... Eller? Vad är det vi vill, egentligen??


..........???

3 kommentarer:

  1. Vi flyttade från centrala Stockholm ut till "vischan". Nu är det inte på något sätt öde här, det finns gott om grannar. Men rent praktiskt har det varit en stor omställning. Närmsta livsmedelsaffär + dagis ligger ca 3 km bort, bussen går som bäst en gång i halvtimmen (rusningstid vardagar) men oftast en gång i timmen, det tar en timme in till stan o.s.v.
    Vi kan på många sätt känna att det vore skönt att bo ännu lite lantligare, med färre grannar etc. Å andra sidan är det lite skönt att det inte är helt öde.
    Jag är tveksam till om jag skulle bosätta mig någonstans utan bussförbindelser – både för oss vuxna och med tanke på det/de barn vi hoppades få när vi flyttade hit. När det gäller förhoppningsvis kommande barn kan det också vara värt att tänka på tillgång till ev. lekkamrater. Även om det funkar att skjutsa till vänner och aktiviteter så underlättar det förstås om det finns någon/några i samma område.
    Spontant skulle jag säga "klart ni ska flytta!", men det är tveklöst värt att fundera ordentligt. Å andra sidan finns det förstås inget tvång att bo kvar om ni skulle känna att det inte funkar för er/inte blev som ni hade tänkt. Det är jobbigt att flytta och det är möjligt att ni skulle behöva sälja till ett lägre pris än ni själva betalade – men det finns värre saker att förlora än pengar ... Välj med hjärtat och magen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kloka ord!! Buss finns ingen här över huvud taget! :) Vi ska ut om en liten stund, träffa säljaren, och be honom berätta om vissa saker. Och jag är sååå osäker. Jag både vill, och vet inte om jag vågar... Mörkret skrämmer mig nog lite. Tror jag.

      åååå..... Dessa beslut!! :)

      Radera
  2. Du kan alltid få lite inspiration och checklistor till flytten på www.moveria.se, för det verkar ju som det snart blir en flytt!

    SvaraRadera