fredag 2 augusti 2013

Mittinatten. Då är alla skuggor grå.

Mitt i natten.
Då är alla skuggor grå.

Då kommer tankarna. Funderingarna. Grubbleriet.
Och halsbrännan. Usch, jag kan inte sova!

Vi åt mat alldeles för sent!! Klockan var närmare nio... Jag var iväg och sjöng, sommarmusik i en kyrka. Vackert! Och så sparade vi maten till efteråt. Det blev lite senare än tänkt. Vi åkte hem, med varsin bil. Parkerade och bytte till cykel, och så cyklade vi in till stan. Mysigt, gott och trevligt! Men, lite för sent.

Nu sitter jag här, kan inte sova. Är alldeles för mätt och har en väldig halsbränna...

I morgon ska jag sjunga på en begravning. Jag kände kvinnan, och det är alltid lite jobbigare. Inte nära. Men vi bodde grannar tills jag var fem år, och hon och hennes man umgicks med mina föräldrar. Och hon jobbade tillsammans med min pappa. Tills hon blev sjuk. MS. Det är nog tjugo år sen hon insjuknade, minst. Den sjukdomen kan vara fruktansvärd. Det gick fort. De sista åren har hon varit helt dement. Sorgligt. Svårt, när hon inte ens känt igen sina barn, inte förstått att det här är dina barnbarn....

SMHI har lovat soligt och varmt väder några dagar. Vi hade gärna åkt till Öland, men... Min bror är där nu, och har tingat huset hela veckan. Det betyder att vi kan åka dit måndag morgon.... ;) Fast då ska jag klippa håret, mitt på dagen. Så himla dumt...

Fast det är rätt skönt att vara hemma också.

Förra veckan fick vi erbjudande om ett nytt barn, berättade jag det?
En tioårig pojke. För att vara rättvis, sa jag att jag måste prata med maken också. Men vi var överens på en gång. Nej. Och det respekterades av socialen. Är det något vi har lärt oss, är det, att vi ska gå på magkänslan när det gäller barn. Och vi har sagt, ett yngre barn, under fem år. Så det kravet står vi fast vid. Det kommer flera barn, som behöver oss, försäkrade den här socialsekreteraren (som kom från en ny kommun, den fjärde vi pratar med). Så vi väntar lite till. Den här pojken får det bättre hos någon annan!

Trött är jag.... Men halsbrännan sitter i... :(
Måste nog ändå försöka sova lite...

Natti natti....

2 kommentarer:

  1. Tycker ni är så starka. Vill bara säga det. Något barn kommer hamna så rätt hos er och tills magkänslan säger ja, säg nej. Utan dåligt samvete. För det blir bara bra om grundkänslan är bra, tror jag. Det måste vara tungt för er att bli så direkt varse om hur barn far illa.... Bara att ni orkar det är strongt. Du är en inspiration, upp och ner ;-) kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK!!!
      I mörkret, på natten, när man är ensam vaken, då är det tungt...
      Det har varit en bättre dag i dag!!! Inga spöken kommer ju fram på dagen, eller hur??
      kram kram!!

      Radera