fredag 11 september 2015

Oj, vad tiden går ibland. Jag har ju sagt upp mig från mitt jobb, för att nu plugga, och jobba lite mindre (som gör att jag får praktiken jag behöver). Men, jag har mycket mer att göra nu, än när jag jobbade. Eller.... Det kanske bara känns så?

Jag tycker att jag har mer ledig tid än min man, så jag försöker vara den som fixar och stökar här hemma. Det är jag som sköter tvätten, som försöker städa i veckan så vi har helgen tillsammans.... Jag brukar veckohandla på måndagar, då jag ändå är ledig osv. Men, det kanske inte funkar så? Det känns i alla fall inte som om jag har en massa ledig tid, då jag kan slöa i soffan, eller läsa en bok, eller hinna kolla på inspelade program på teven....

Men det är roliga saker jag gör!!

Nu är det ju om sanningen ska fram, lite andra och extra saker också. Förra helgen gick åt till en möhippa, och hela den här helgen går åt till körresa med övning och övernattning. Roliga saker, ju!

Den senaste tiden har tankarna på barn dykt upp ofta igen. Jag vet inte varför. Det finns nog ingen särskild anledning till det, egentligen. Men de stör mig, för jag tappar mitt fokus och min koncentration.

Vi pratar om att bygga hus, maken och jag. Vi bor riktigt bra där vi gör, egentligen. Men, min farmors och farfars hus är till salu. Det har stått tomt i flera år, och är i stort behov av renovering. Man måste fixa typ allt, vatten, avlopp, gräva om källaren (eller i alla fall runt om huset), byta värmesystem, ändra toaletter och tvättrum, byta köket, fixa kakelugnarna (inte eldade i på många år). Huset har  eternitplattor också, något av det fulaste jag vet. Vi tycker om trähus, maken och jag! Trädgården är alldeles ljuvlig! Stor, med massor av äppelträd, körsbärs- och klarbärsträd. Här finns gamla vinbärs- och krusbärsbuskar. Utrymme för fler odlingar, även potatis!

Många och spännande tankar! Men, det kostar ju pengar.... Själva huset och tomten kostar oss inte så mycket. Men att bo kvar i vårt gamla hus, och samtidigt bygga nytt/ bygga om/ renovera.... Det kostar ju en del....

Jag har pratat om det här huset tidigare, men då var inte maken alls intresserad. Han får minst 20 min längre restid till jobbet. Enkel väg. Men igår satt han med sin surfplatta och kollade på olika trähus, som olika husfabriker gör. Vilket passar, vad vill vi ha? Ska vi hitta på eget? Får vi köpa till en liten bit mark i anslutning, så kan vi bygga garage också....


Det är inte säkert det blir något alls av det här, vi får se.

Nu gäller ju planerna bara oss två. Inga barnrum, tankar på skola, skolskjuts osv. Ingen som tar hand om huset efter oss. För arvet vidare, om ni fattar. Nej, jag har fortfarande inte släppt alla tankar.....

Idag har jag i alla fall en ledig dag. "Ledig". Eftersom varken maken eller jag är hemma i morgon, och jag är borta på torsdag också, tänkte jag passa på att städa i dag. Och tvätta. Egentligen behöver jag baka bröd också, men det känner jag inte för. Det får bli bröd på måndag i stället. Kanske är det sämre väder då?

Hoppas ni får en fin helg alla - passa på att njut av den lilla sol och värme som är kvar!!

kram kram

7 kommentarer:

  1. Det verkar som att du har mycket på gång och ibland är det skönt att ha mycket att göra, men tankarna på barn har ju en förmåga att ploppa upp när man minst av allt anar det. Det låter spännande med att ev köpa dina farföräldrars hus och en fint tanke att föra arvet vidare. Ta hand om dig/er och hoppas att det går bra i skolan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, jag tror vi behöver nåt projekt.... :)
      Kram

      Radera
  2. Vi har oxå tankar på att bygga, fastän vi har ett superbra hus som vi stormtrivs i. Jag tror att vi barnlösa håller på så här för att vi är rastlösa inombords, vi har en otrygghet att vi inte får barn och därför rör upp allt med att flytta hit och dit. Tänk vad det kan göra. Att planera för er två bara men få barntankar är ju normalt, ni ville ju ha barn men det grymma ödet vill nåt annat. Livet kan vi inte styra över, hur mycket vi än vill. Hoppas att du ändå kommer till ro med arvet, det är en svår fråga. Vi själva väntar på äl och sen fet nästa vecka! Försök nr 8 nu men första med en blastocyst. Ha en go helg! Kram på dig gumman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska tänka på er lite extra nu då, och hålla mina tummar för er!!

      Vi har sagt, att om vi bygger ett nytt hus, där mitt ute i skogen, typ, kommer vi aldrig att få igen de pengarna. Men.... Vad gör det?? Det kommer ju ingen efter oss, vi kan väl leva upp VÅRA pengar, vi behöver ju inte spara för nån annan.... :)

      Kram på dig!!

      Radera
    2. Lev som ni vill oavsett om ni förlorar i längden på det. Livet är till för att levas och för att få drömmar uppfyllda. Alla tummar behövs nu! Kram på dig

      Radera
    3. Håller tummarna! Skickar en av mina små änglar också. KRAM KRAM

      Radera
  3. Att sälja farmor samtidigt med farfars hus tycker jag verkar att ta i!

    SvaraRadera