måndag 15 december 2014

Dum kommentar.

Idag har jag varit på Stora Sjukhuset hela dagen. Hos ögonläkaren. Vi åkte hemifrån tjugo över sex, och kom hem tolv timmar senare, tjugo över sex.... En tuff dag!

En särskild sjuksköterska följde mig hela dagen. Och det var bra. Han var både duktig, och kompetent. Och dessutom social och rolig! Det blir en del väntetider, och då måste man småprata lite. Eftersom han, och läkarna, var mycket intresserade om jag hade någon ärftlig, genetisk ögonsjukdom, frågades jag ut om föräldrar och syskon.

Och, naturligtvis, om egna barn. Har vi egna barn?

Nä, svarade jag lugnt. Vi är oförklarligt ofrivilligt barnlösa.

Då svarar han: Ja, men det ska du vara glad för, att ha barn är inte alltid roligt.

Jo. Svarade jag med eftertryck. För den som längtar är det så.

Han fortsatte då att prata om annat. Jag tror knappt han uppfattade min ton. Hur som helst, ledsen blev jag.

Är det så svårt att förstå, att man kan längta så???

5 kommentarer:

  1. Usch så urbota dumt av honom. Självklart var det klumpigt av honom gentemot dig men jag blir så förbannad oxå på att det faktiskt "slösats" bort ett (eller flera) barn på någon som faktiskt inte alls uppskattar dem. Fy!

    SvaraRadera
  2. Suck, alla dessa takt- och tanklösa människor. Blir ledsen med dig! Men har man aldrig längtat så kan man nog aldrig riktigt förstå hur det känns/känts för oss som gjort det! Det är nog det svåraste att acceptera, i alla fall för mig. Det där att andra liksom inte bara kan tro mig när jag säger hur det känns utan ska börja diskutera/trösta som läkaren ovan. :-( Kramar!

    SvaraRadera
  3. Ja jag fattar inte att det ska vara så svårt att säga:"Jaha, men fy så tråkigt" eller liknande om någon berättar att de kämpar med något svårt i livet. Usch så klumpigt av den där sköterskan! Jag vill hellre får höra nåt i stil med: "Fy så tråkigt för er. Jag vet inte hur jag ska säga, men jag tycker verkligen att det är tråkigt för er" än att få höra knäppa kommentarer eller dumma råd om att slappna av. Jag hatar verkligen dessa knäppa kommentarer eller "mirakelhistorier" om någons "kusins kollegas granne som hade så svårt att få barn men som slaaaappnade av och sen fick 17 barn" eller annat knäppt. Jag håller med jennymaria ovan om att det kan kännas som att barn "slösats bort" på idioter. Jag brukar tänka lite så när man ser föräldrar med bebisar och föräldrarna röker...usch!

    SvaraRadera
  4. Sådana kommentarer får vi alltid höra av småbarns föräldrar och de sårar en enormt! Ibland fattar man inte hur en del tänker! Kram på dig gumman och god jul!

    SvaraRadera
  5. Suck!
    Tänk vad folk tror det tröstar att säga sådana saker.
    Jag blir ledsen för din skull.

    Hoppas den jobbiga dagen på sjukhuset bara ger braiga resultat!
    Kran

    SvaraRadera