söndag 13 april 2014

Återigen är det mitt i natten.

Hur många gånger har jag suttit här, mitt i natten, och skrivit?? Varför skriver jag så ofta mitt i natten? Eller skrev. Det är mindre ofta nu, faktiskt.

Jag sover kanske bättre nu. Jag mår kanske bättre nu? Det är inte att jag måste hålla nåt hemligt för min man. Ååå nej! Han vet om att jag skriver här.

Nej, men ibland kan jag helt enkelt inte sova. Och på natten, i mörkret, är man ensam. Det är inte så mycket som kan ta hand om mina tankar. Utan de bubblar upp till ytan. Och jag har ingen att prata med just DÅ, eftersom fina maken sover gott (och jag vill då inte väcka honom...). Då är det enkelt att få skriva av sig....

Ibland känns det som om problemen med vår barnlöshet, är något som andra skapar åt oss. Har ni varit med om det, någon?? Vi kanske träffas några väninnor, och det blir bara barnprat hela tiden. Om jag försöker styra in på något annat, korrigeras jag snabbt tillbaka till barnsnacket igen.

Jag får höra kommentarer som: Det vet ju inte du, du har ju inga barn! eller Det kan du ju inte säga, du har ju inga egna barn! eller Ja, men så här är det när man är en riktig familj!

Och ibland, mina vänner, känns det som om det är meningen att det ska såra. Att hålla mig utanför. Det är inte alltid det är så, nej, men ibland, faktiskt.

Tycker du jag är bitter nu? Jag det är jag säkert. Tycker du jag är känslig nu och överreagerar? Nej, det tycker inte jag. Man brukar säga att Gå en mil i mina skor, innan du säger nåt... Och det ligger faktiskt en del i det kloka uttrycket.

Men det här var inte tänkt att jag skulle klaga. Nej, faktiskt inte. Mina tankar bara virvlar runt. Lite som vanligt. Typ.

Det är påsk snart. Jag tillhör dem, som faktiskt vill fira påsken, för det som vi en gång började firandet med. Det är lite viktigt för mig, att få gå till kyrkan på skärtorsdagskvällen. Lyssna på orden, musiken och dela nattvarden, i en nedsläckt kyrka... Viktigt att jag där kan hitta ett lugn. Jag följer också gärna med på påskdagen, och gläds med det fantastiska.

En av mina vänner, som finns i min "yttre krets" (vi umgås inte, känner bara varandra lite vagt), frågade lite allmänt på facebook häromdagen, om det inte var påsk eller nåt snart.... Är det inte då man ger godisägg, eller nåt sånt? frågade hon.

Och visst är det lite kul, och viktigt med såna traditioner också! När jag var barn målade vi ägg! Vi fick varsitt stort ägg fyllt med godis, som var gömt nånstans och vi fick leta rätt på det. Vi prydde busken i trädgården med färgglada fjädrar osv osv osv. MEN - allt det här betydde nåt mer för oss/mig. Och det är lite sorgligt att det håller på att försvinna, tycker jag.

Äsch, nu babblar jag igen. Men - till mitt försvar så är det faktiskt mitt i natten, och jag är inte alls pigg. Kan inte sova för den där eländiga hostan heller...

Längtar efter några lediga dagar.... Behöver vila.

Vi har haft så mycket det här året, min man och jag, att vi nästan tappar bort varandra. Det där mysiga myset som man kan ha, när man vaknar på morgonen och inte behöver gå upp riktigt än... Krypa tätt intill och bara hålla om. Eller när man står och lagar lördagsmiddag tillsammans, skojar och pratar och plötsligt måste ta en liten paus i sovrummet *blink, blink*. Eller när maken kliver in till mig i duschen, bara så där utan vidare. Vi har inte hunnit med sånt på ett tag. Vi har inte orkat med sånt på ett tag. Och så har vi varit sjuka, mest jag.

Men jag behöver det där....


Det här inlägget behöver kanske inte era kommentarer. För jag känner själv hur otroligt förvirrad jag är just nu. Det är många saker som oroar mig, som jag inte ens kan skriva här. Jag har några vänner, som känner mig väl, som ser vad jag behöver just nu. Och jag lovar, jag ska försöka, så gott jag bara kan.

En vacker dag har jag kommit igenom det här också. Kommit ut på andra sidan. Stark, fri och lycklig. Med flera nya erfarenheter rikare.

NU ska jag faktiskt försöka sova. G'natt med er!

9 kommentarer:

  1. Hoppas det är okej att jag kommenterar. Det jag vill säga är att jag känner igen väldigt mycket av det du skriver. Ta hand om varandra. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart får du kommentera!!! :) Det är ju KUL med kommentarer (utom de otrevliga, så klart).

      Jag tror ju inte jag är ensam om att ha det så här, om att tänka så här....

      KRAM

      Radera
  2. Jag har känt PRECIS så där tillsammans med flera olika tjejgäng. "Sån't där förstår du man inte om man inte är mor", "det märks att du inte har barn eftersom du har tid att tänka på sån't (typ politik) osv... Det är konstigt med kommentarer i den stilen, speciellt när de riktas till någon som är öppen med sin ofrivilliga barnlöshet. Så är det. Det är konstigt och ofta respektlöst.
    Sköt om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch ja, jag känner igen mig. Tyvärr. Vi som inte har barn blir verkligen utanför. Det är få som vill prata om annat. De kanske inte har något annat heller? Hur som helst gör det ont, är jobbigt. Man blir påmind var man är. Det är så svårt med barnlösheten. Helst när man känner sig ensam kvar. För var jag än tittar så har de lyckats. Och vi har aldrig ens fått ett plus. Min man sa häromdagen att vi ändå har varandra och det är inte dåligt. Och jag jobbar med min acceptans. Att acceptera läget. Så här är livet. Förmodligen får vi inga. Och det blev vår lott. Jag är inte glad över att hitta någon som inte heller lyckas, ta mig inte fel, men det känns skönt att höra att det finns fler som känner som jag och upplever det jag känner. Jag känner mig så otroligt ensam. Styrkekramar till dig! Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju på nåt sätt lite skönt att höra att man inte är ensam. För man känner sig så ensam. Och så kommer det en massa konstiga tankar ibland...

      TACK för styrkekramen! Den behövs.... Du får en tillbaka!! :)
      KRAM!

      Radera
    2. Idag har jag testat negativt på vårt sista försök. Och ingen förstår varför. Fina ägg men dock endometrios. Det är nog det som gör det. Inga ägg vill fästa. Nu orkar vi inte mer mentalt, pengarna är slut och vi måste försöka hitta någon mening med livet. Nog kommer det konstiga tankar ibland. Kram Jenny

      Radera
    3. Ett sånt beslut tog vi också. Vi kom till vägs ände. Det kostade för mycket. Ekonomiskt. Men också fysiskt och psykiskt. Du skriver precis som det var för oss. Vi orkade inte mer vi heller. Och så gällde det att hitta nån mening med livet...

      Och det är inte lätt. Inte alls. Det går fortfarande upp och ner. Även om det nog är längre mellan topparna och dalarna nu. Tror jag.

      KRAM tillbaka till dig Jenny!!

      Radera
    4. Det känns just nu som hela min kropp ska explodera. Jag känner mig så arg - besviken på livet. Jag vet att jag inte kommer ha något val än att acceptera det här om jag ska överleva. Men just nu, just idag, känns livet så in i helvete meningslöst. Jobbigt. Orättvist. Och jag är trött långt in i själ och hjärta. Kram

      Radera
    5. Jag känner igen mig!!!
      Vill du skriva mer? Mejla mig i stället: honsamaja.vi.tva@gmail.com
      Jag kände också den här enorma tröttheten. Och ilskan. Ett tag tålde jag inte se eller höra andra barn. Ville förbjuda alla barnvagnar på allmän plats typ. Men, det är ett steg i att förstå och inse. Låter teoretiskt, jag vet. Men - det blir bättre!! Jag lovar!!!
      KRAM

      Radera