onsdag 22 maj 2013

Uppdatering, igen!! Det händer saker....

Idag har jag pratat med soc igen. Länge.

Mamman går med på en SOL-placering, alltså en frivillig placering. Jag vill inte här skriva anledningen till placeringen, eller varför barnen far illa. Men, mamman har en del insikt. Ibland i alla fall. Men hon tror att hon ska skärpa sig och bli bättre, och sen få tillbaka barnen. Soc är övertygad om att det inte går. Det här är en uppväxtplacering.

På måndag kommer mamman hit igen, med sina två flickor. De åker med vår soc sekr och med flickornas soc sekr. Vi ska fika, titta lite på rummet, i trädgården, leka lite med oss, kanske måla eller pyssla lite.... Allt beror på mammans dagsform hur besöket blir.

Eftersom det är en frivillig placering, kan alltså mamman ändra sig och vilja ta hem sina barn, när som helst. Men då träder socialen in, och gör ett omedelbart omhändertagande, och ansöker sedan om ett LVU. Det är så mycket nytt som framkommit sen den förra ansökan, att det nu kommer gå igenom. Det trodde t o m de två juristerna i Kammarrätten. Om det blir ett omedelbart omhändertagande, betyder det i princip bara att flickorna ska bo kvar hos oss. Har de väl kommit hit, så flyttar man dem inte.

Man drar ut liiiite på det hela, eftersom det är en frivillig placering. Flickorna kommer komma till oss måndagen den 3 juni. Om en och en halv vecka ungefär.

Oj oj oj vad det pirrar i magen nu, kan jag lova!! Eller pirrar??? Det här är mycket mer än bara lite pirr.... ;)

Och så snurrar det i huvudet. Soc har sagt till oss att börja planera nu. Det har vi inte fått göra innan. Nu ska vi möblera ett barnrum, och skaffa saker som gör att vi kommer få en bra vardag tillsammans. Det är så många småsaker som behövs. Enkla saker som tandborste, badtvål, gummistövlar, cd-spelare (jag tycker de ska ha en i sitt rum, för att kunna lyssna på sånger, jag har många cd-skivor med barnvisor...), gonattsagor.... Ja, ni fattar precis tror jag. Börjar man fundera, kommer man bara på mer och mer och mer och mer....

Och så måste vi berätta för rätt många också.... Våra familjer, i alla fall föräldrarna, vet allt. Vi har inte hunnit prata så mycket med våra syskon. Någon vän har fått veta nåt redan. Och våra jobb vet, så klart. Maken ska vara hemma i två veckor först, jag ska jobba lite strötider de här två veckorna.

Och TACK för länken till radioprogrammet i förra inlägget, jag ska lyssna på det! Hinner inte NU, men snart, hoppas jag...

kram kram till er alla!!

17 kommentarer:

  1. Massor av lycka till inför allt det här spännande och omvälvande!! Jag blir pirrig av att läsa hur det händer grejer, och glad att det sker frivilligt just nu från mammans sida. Massa kramar!!

    SvaraRadera
  2. Jag är glad för er skull och för flickorna som kan få en bra uppväxt tack vare detta. Även om jag är ledsen för själva situationen att de inte kan bo med deras mamma.
    Men vilken bra andra mamma de kommer få, å det du vad nr 2 byter man inte ut! Hon är stabil, trygg, kärleksfull och busig!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, så underbart att läsa! Grattis till er och flickorna! Lycka till nu med allt "boande" som ska göras! Stressigt men säkerligen roligt oxå!

    Lite nyfiken bara, visst hade ni en resa inbokad i sommar? Hur blir det nu? Avbokar ni eller får ni ta med barnen på semester utomlands?

    Kram från en trogen läsare som sällan kommenterar! /Elin

    SvaraRadera
  4. Så härligt att läsa. Jag blir så glad!

    SvaraRadera
  5. Åh, vad spännande och roligt!

    Håller tummarna för allt ska gå bra vid besöket:-)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jättestort Grattis!!!!! Äntligen! Så fantastiskt glad för er skull! Kram

    SvaraRadera
  7. Underbart att läsa! Stort grattis!

    SvaraRadera
  8. Tack alla fina ni!
    Resan ja.... Vi har ju inte bokat än, bara planerat en hel massa. Vi har listorna med hotellnamnen, och hade väl tänkt boka i helgen som gick... Men så blev det inte. Den här resan är inget för två så små flickor, så... det får bli en annan gång!! :)

    SvaraRadera
  9. Ja, men då så! ;-) Och den resa ni nu istället beger er på denna sommar lär bli så himla mycket bättre och mer fantastisk! ;-) /Elin

    SvaraRadera
  10. Underbar läsning! Kan inte annat än säga: ÄNTLIGEN :)
    Vilken tid ni har framför er nu, är så glad för er skull!

    Stor kram!
    C <3

    SvaraRadera
  11. Jag önskar er och flickorna allt gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Som jag har sagt innan är jag/vi SUPERGLADA för er skull, kommer bli kul att träffa er när lugnet väl har lagt sig. Håller tummar och tår för att allt går bra nu!! Och jag är tacksam för att jag fick veta innan andra, känner mig hedrad ;) Kramar i massor till dig och L från mig och M

    SvaraRadera
  13. Åh vad roligt! Grattis!! Det här kommer gå jättebra :)
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Men oj, nu händer det saker!! Åh, så himla roligt!! GRATTIS! :)

    Kram
    Charlotte (lite si och så)

    SvaraRadera
  15. Även om anledningen är sorglig, så är det ju ändå fantastiskt roligt att ni kommer att få två fina barn! Grattis!!

    SvaraRadera