torsdag 26 juni 2014

Regn.

Ja, ja.  Jag fortsätter. Ett tag till. Vår resa är ju inte slut. Inte än. Och vår barnlängtan har inte gått över. Den gör ju sällan det, bara så där, helt plötsligt...

Idag regnar det. Det är den 26 juni och det är + 11 grader ute. Suck. Sommar? Var det den som kom i slutet på maj/början på juni? Den gick över rätt snabbt, tyvärr...

Så, vad ska man göra idag? Ensam hemma. Semester. Antingen städar jag garderober. Eller så bakar jag bullar. Ska bara vänta på att värktabletterna kickar in först. Jag är rätt orörlig just nu. Men, vänta bara en halvtimme till så är det full fart igen! (Det är ryggen som spökar nu).

Jag fryser om fötterna!! Ska man behöva ha strumpor på sig inomhus mitt i sommaren???

Min chef ringde häromdagen. Vi fick nämligen dagens ros tillsammans, ni vet, i tidningen... Kul! I alla fall någon som sett allt mitt slit och vill ge lite beröm och tack... Okej då, det var flera besökare, och ett par kollegor. Men inte ett ord, eller ett tack, från min chef... Det är ju inte därför jag gör det, men det skulle kännas bra med ett tack i alla fall... Det är rätt mycket slit och jobb som ligger bakom, kan man säga...

Min chef, ja. Jo, hon ville jag skulle höra av mig, om det blir någon placering av barn hos oss under sommaren. Eh...? Jo, men det är väl självklart att jag gör det! Om jag måste var tjänstledig och vara hemma i höst, måste jag ju tala om det. Eller? En graviditet vet du om, för det mesta minst sju månader innan barnet föds, och kommer till dig. Men en placering kan gå på en vecka, eller faktiskt ännu snabbare, om det är illa. Då finns inte mycket tid att fixa med saker och ting. Att ordna vikarie på jobbet osv.

Ja, ja.

Nä, lite kaffe kanske?? Och så sätter jag nog igång en bulldeg...

Ta det lugnt där ute!!

2 kommentarer:

  1. Hej, Jag måste bara fråga en sak. Du svarar om du vill annars skiter du i det :)
    Du har flera gånger skrivit om pengar och jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att man får så mycket för att vara familjehem? Man får alltså (som regel) hela lönen + semsterersättning? Varför? När man är föräldraledig annars får man ju "bara" 80%, varför får man mer som familjehem? Och får man så mycket även sen när barnet är något större och går i skola/förskola osv? Förstår inte riktigt hur man ser på detta och tar man någon hänsyn till vad barnet beräknas kosta? Alltså får man olika beroende på barnets ålder, behov osv eller är det samma oavsett?
    Förlåt att jag frågar jag förstår att det kan vara lite känsligt men jag går bara inte ihop det i mitt huvud. Hoppas ni får en bra sommar.
    /minimojen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du minimojen! Frågar man inget, får man ju inget veta, eller hur ;)

      Så här är det. För oss i alla fall. Soc ville att vi skulle vara hemma heltid med det här barnet, det var ju nyfött. Jag måste alltså ta tjänstledigt från mitt jobb. Sen får jag ersättning från soc. Grejen är den, att då missar jag semester, och jag missar att samla till pensionen. Så hur eller hur, förlorar jag på detta. Soc vill att man som familjehem, tänker sig detta som ett slags jobb. Det finns kommuner där man pratar om att anställa familjehemmen. Då får man lön i stället, och även då semesterersättning och allt är då pensionsgrundande. Att jag är tjänstledig och får ersättning från soc, är ju egentligen bara en flyttning av pengar. Grundtanken är, att vi inte ska förlora några pengar på att vara familjehem.

      En helt annan sak är det arvode som man sedan får. Det bestäms av barnets ålder, och "problematik", och om det är mycket med sjukhus, bup, "krävande" föräldrar osv. Ett nyfött barn har oftast det lägsta...

      Sen får man också en summa, som ska vara till barnets mat, kläder, och annat som behövs för att få ett bra liv (böcker, cykel, dator, mobiltelefon, leksaker, handdukar, schampo osv osv). Det är också en schablon, som också påverkas av barnets ålder.

      När vi först blev familjehem blev vi lite förvånade över den här arvodesdelen. Den visste vi inte fanns! För oss är det däremot självklart, att soc ersätter oss för de utlägg vi har. När ett barn placeras i ett hem, ska det komma "fullt utrustat för säsongen". Annars betalar soc, och man får åka och handla. T ex barnen som kom till oss i juni, hade fodrade byxor, en vuxen t-shirt och vinterjacka = vi fick gå och köpa sommarklänningar, foppatofflor, baddräkt, underkläder osv osv.

      Det är inte enkelt att få familjehem. De krävs ganska mycket. Man blir ju inte heller vårdnadshavare till barnet. Nej, man kan säga att man delar vårdnaden på tre: socialen, biologiska föräldrar och så familjehemmet.

      Vi har träffat på EN kommun, som gav oss hela lönen + sem ers. Då handlade det om två barn, med mycket stora behov. Det var dessutom krävande biologföräldrar... Det är ju rätt mycket mer-jobb. Träffar med soc, träffar med biologiska föräldrar. Det går åt mycket tid, och har man en bit att åka så kostar det både tid och pengar... Det har hänt så mycket mer, som jag inte vill skriva om här... Alltså, tråkiga saker... Sen går det säkert åt mycket mer tid till en del saker. Barnen är ofta efter/sena i utvecklingen, språkligt, motoriskt (kan inte cykla, har aldrig hört en saga läst - men kan alla filmer...).

      Äsch, jag vet inte, är jag otydlig? Fråga mer då!!
      /Hönsis

      Radera