torsdag 21 mars 2013

Det svarta hålet.

Det svarta hålet finns där. Men jag har inte trillat ner där igen. Just nu är jag en bit i från, men brukar gå fram och titta ner lite grand i bland. Sen backar jag tillbaka igen. Eller så kommer maken och drar mig därifrån. Men de senaste dagarna har jag varit framme flera gånger och kikat...

Alldeles nyss berättade Pia Johansen (heter hon så?) på tv4 om sina fem missfall. En barnmorska höll med om att det är en stor sorg. Och då kommer så klart allt tillbaka igen.

Jag tillhör inte dem, som "firar" eller på nåt sätt uppmärksammar de dagar vi fick missfall, eller de dagar då vi skulle fött ett barn. Nä, men visst har jag fem små änglar där uppe i himlen.... Jag tänker inte på dem varje dag. Men det händer att jag tänker, att nu skulle vi haft ett litet pyre, som borde fyllt ett år... eller en tvååring... Det blev ju inte så. Och det tjänar inget till, att tänka på det. Vi kommer inte att få det så. För oss blev det inte så enkelt, att gå vidare genom att bli gravida på nytt. För då kom ett nytt missfall...

Jag har valt att tänka på mina fem små änglar, som just änglar. Ett väsen, utan ansikte, utan kropp. Mer en själ, som finns där. Hjälper till ibland, tar hand om ibland. De bara finns där. Jag behöver inte uppmärksamma dem. De vet, att jag vet, att de finns där....

.......

Här hemma har påsken smugit sig på mer och mer. Jag brukar sätta fjädrar i en buske vid garaget, men så har jag inte gjort i år. Varför?? Jo, det skulle komma mer SNÖ och det kom mer snö!!! Se där, lite koll hade jag! Däremot har jag lite ris på verandan med fjädrar i. Idag åker det nog fram några gula dukar, och så hänger jag upp påskakärringen i fönstret... Det kommer inte bli några påskliljor ute på trappen i år. Men, man kan ju köpa och sätta inne, på köksbordet, kanske? Jag är ledig idag, och har hela dagen på mig. Eftersom vi ska på familjehemsutbildning på lördag, är det skönt om det är tvättat och städat här innan dess. Så, där har jag en uppgift idag. Dagens andra tvättmaskin snurrar för fullt, och jag lade just in mer ved i spisen. Mysigt!! Och snön den bara faller och faller... Här har kommit 30 cm sen i går kväll. Men det är lätt, lätt pudersnö, ganska enkel att skotta bort. Och vallen som plogbilen lämnade förut, var inte heller så tung.

Vi ska inte fira så mycket påsk hemma hos oss i år. Förra året hade vi hela släkten på besök, så i år ska vi vara hos en annan släkting. Jag försökte få maken att vi kunde bjuda den andra släkten, så att gamla moster slapp ha kalaset i år igen. Men nej, det gick inte. "Det är ju skönt att vara ledig, inga måsten..." Ja, ja. Jag tänkte skapa lite, till värdinnorna vi ska till. Ett fat med ett par blockljus, någon gul liten blomma, kanske fjädrar, gula stenar och varför inte några gula små ägg? Allt inlindat i cellofan, och vips! har det blivit en fin present. Brukar uppskattas. Och ganska enkelt att göra. Så iväg och handla, blir också dagens uppgift.

Oj, det blir visst en del att göra idag?! Och så får jag väl blanda in lite snöskottning emellanåt... Pust. Stånk. Stön. Vaddå global uppvärmning??? Inte här i alla fall. Känns mer som om Golfströmmen verkligen har flyttat på sig....

Nä, om jag planerar så här: Idag städning, stryka dukar och lägga på, plocka fram påsksaker, tvätta handdukar och kläder. I morgon: handla, bädda rent i sängarna och tvätta sängkläder, samt ta hand om ren tvätt. Då har jag gjort det mesta idag, det är alltid skönt. Men serru, fröken Hönsamaja, här blir inget gjort om du sitter och skriver hela dagen!! Nä, sätt fart nu!! (och tänk inte mer på det svarta hålet, det finns där, det vet du, men försök hålla dig lååångt borta från det....)


6 kommentarer:

  1. Du skriver så fint! Kämpa på! Kram

    SvaraRadera
  2. Bästa du... Jag läser ikapp din blogg och jag får tårar i ögonen. Av ditt/ert kämpande. Er kärlek o styrka. Ditt mod. Din vilja att hjälpa o ta hand om barn som har en skevhet i tillvaron. Jag ber o ber att er tillvaro ska hamna i balans. Att cirkeln ska slutas. Kram kram kram

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Jag har läst ikapp en del i din blogg och vill bara skicka dig en varm kram! Jag håller tummarna för att det blir som ni hoppas.

    Villbli3.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  4. Tack för fina kommentarer!!
    Jag uppskatter era fina ord, mycket.

    Kram till er!

    SvaraRadera
  5. Du beskriver det svart hålet så bra och det smärtar mig att veta att höra att du så ofta är så nära det. Det är i alla fall bra att du är medveten om det, det är skyddande.
    Önskar dig allt gott!
    Kram

    SvaraRadera