måndag 22 augusti 2016

Att inte höra till.

Min barnlängtan går, som ni ju vet, inte över. Den går lite upp och ner. Som det mesta i Livet, faktiskt. Men, jag har väl ändå känt att jag har det under kontroll. Sen kom en dipp, då jag fick reda på att min syster väntade barn. Jag fixade den situationen bra, tycker jag. Vi hade en trevlig midsommarhelg tillsammans, och jag kände att det kommer gå bra.

Nu träffades vi i helgen igen. Den lilla flickan, bara två veckor gammal, var med. Såååå bedårande liten och söt!! Kärlek från moster redan från början. Men, jag fick inte riktigt hålla och gulla så mycket. Min syster var inte så generös som jag trott, och så som min svägerska varit med brorsbarnen.

Vi hade vår hundvalp med oss. Hon fick inte komma in. Plötsligt var min syster så otroligt allergisk. Det var hon inte på midsommarhelgen....? Maken satt ute på altanen med valpen, och vi turades om att sitta inne och äta. Kändes inte bra. Jag försökte styra in samtalet på mina föräldrar (de firade bröllopsdag), och deras äktenskap. Det gick en stund, sen gled samtalet över på bebisar, småbarn, barnuppfostran.... ja, ni fattar. Allt handlade om det.

Vid tårtan fick jag nog. Det var så tydligt. Vi hörde inte till längre, min man och jag. Jag sa inget, utan gick ut till altanen där maken satt med en slumrande valp i famnen. Mina tårar kom. Vi kramades. Pratade. Han förstår mig, han tycker som jag. Vi hör inte till längre. Vi är så utanför.

Vi fick sitta där en bra stund, sen kom min mamma ut. Hon hade kanske förhoppningsvis saknat mig? Hon måste ha sett mina tårar.... De rann nerför kinderna på mig.... Kommer inte ihåg vad hon sa, men.... det var väl något om att det var synd vi skulle sitta där ute ensamma. Vi har varandra, tyckte vi då.

Sen kom femårige brorsonen ut. Han hade ett erbjudande. Han får hundvalpen, och så får vi allt hans lördagsgodis??? Hahahaha..... Han är för söt! Jag förklarade att det är ju JAG som gillar godis, maken är inte så förtjust i det. "Okej då", sa han. "Ni får allt mitt lördagsgodis, och en öl"....

Vi åkte hem ganska snart efter det. Vi var först att åka. Det brukar det aldrig vara. Jag brukar vara kvar sist och hjälpa till att fylla diskmaskin, evt plocka in i skåp. Ja, ni vet. Hjälpa till. Jag har ju inga barn som måste hem och sova.....?

Min man fick presentkort på upplevelser i staden min syster bor. Vi berättade det. Men inte fick vi nån inbjudan att bo där...? Vore inte det logiskt, att komma dit och hälsa på samtidigt??? Vi brukar bo på hotell, så vi gör väl så nu också.... Men. Det gör lite ont i hjärtat. Det är ju inte så, att de inte har plats, precis.....

Usch, det kändes så otroligt sorglig och ledsamt. På lördagen fick alla hålla lilla bebisen. Utom jag. När jag till slut frågade om jag fick, så kom min syster med ett lakan som hon hällde mot mig, så att bebisen inte skulle komma i kontakt med mig. Ifall jag hade hundallergi på mig. Jag berättade då igen (hade sagt förut) att mina kläder var rena, jag hade inte hållit i valpen sen jag bytt om. Men, det räckte inte. Kändes rätt kränkande. Särskilt som min syster kramade om maken, både när vi kom och gick. Och han satt ju med valpen i famnen.....? Dessutom var hennes man en av dem som gosade och gullade hela tiden med valpen. Sen gick han runt med sin bebis, och kramade sin fru.... Men....?

Nä, jag blev ledsen. Så tydligt kände jag, att vi inte hör till. Min mamma har nu blivit Mormor. Det fick vi höra många gånger. Ja, jag VET att jag inte kunde göra dig till mormor, men jag har verkligen försökt!!!!!!!!! Min mamma ska åka upp till min syster, och bo hos dem ett tag, nu när hennes man börjar jobba. Roligt för dem.

När vi skulle åka påminde jag min pappa, om att han lovat passa valpen 2,5 timmar när jag måste jobba nu i veckan. Maken var tvungen att vara på jobbet, så det funkade inte. Jodå, det kunde han. Men vips kom min mamma, och sa att det kunde han inte alls! Han hade lovat skjutsa henne! På kvällen ja!!! Vi behöver hundvakt på dagen....

Naturligtvis undrar jag om jag gjort något fel? Maken säger att jag inte har det. Vi sörjer fortfarande det vi inte fått, både han och jag. På olika sätt, och vid olika tillfällen.... Men, det är ju något som aldrig går över. Är det för mycket begärt att be om lite hänsyn??? Såret är fortfarande öppet och färskt. Det svider och gör ont. Inte riktigt hela tiden, men ibland mer och mer.....

Jag har aldrig känt så här med min familj. Jag har alltid hållt dem högt. Aldrig sagt offentligt att någon av dem är "dumma i huvet", eller nåt sånt. Men, nu känner jag att det är svårt att försvara dem.... Jag vill inte ha det så.

Nu är det verkligen bara min man och jag. Och vår kärlek.

11 kommentarer:

  1. Skickar en kram. Jag känner så väl igen den där utanförskapet när vi kämpade i många år med ofrivillig barnlöshet. Tycker nog att din syster är lite väl okänslig. kan du prata med henne ensam eller kanske skriva ned dina tankar i ett brev till henne. Efter allt jag gått igenom frågar jag aldrig barnlösa om de tänker Skaffa barn eller försöker att inte prata om barn utan om annat. Jag kommer nog aldrig glömma hur ont det gjorde även om jag hade turen att få den stora gåvan att bli mamma. Hoppas att du på något sätt får må bättre snart. Kramar Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Så otroligt skönt att det faktiskt finns någon mer, som känner eller har känt detsamma.... Och vågar prata om det!
      KRAM!

      Radera
  2. Min spontana tanke när jag läste var att "men oj så väldigt märkligt". Nog för att nyblivna föräldrar kan vara beskyddade och typ vilja att alla ska desinficeras från topp till tå innan de ska hålla bebisen men jag tycker att din syster betedde sig underligt. Jag förstår precis hur ni känner du och din man. Känslan av att vara utanför och inte riktigt räknas är hemsk. Det gör så ont. Jag vet inte varför de betedde sig så där men jag hoppas att det blir bättre när barnet blir äldre. Jag har märkt förut att ofta förbättras relationerna med folk som har barn när barnen blir äldre och föräldrarna vuxit in i rollen som förälder. Kanske kan det vara så att din syster och din mamma och övriga är lite uppe i varv och uppspelta över barnet/ barnbarnet och samtidigt inte vet hur de ska bete sig mot dig och din man? Jag tänker att din syster och din mamma har förmodligen inte landat i allt ännu och din syster har säkert sömnbrist och hormoner som är upp och ner.Jag vet inte om det är så och deras beteende är absolut inte okej men kanske kan det vara så? Men jag tycker ändå att din mamma borde kunna tänka sig för lite mer och inte tjata om att hon är mormor och hon borde kunna styra in samtalet på lite andra saker än barn när ni är där. Jag hoppas verkligen att din syster och mamma behandlar dig och din man på ett annat sätt framöver. Annars kanske du kan ta upp det med din mamma och be henne att tänka sig för lite? Ta hand om dig och maken och hunden. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina ord. Just nu är jag bara arg, ledsen och mycket besviken. Jag har inte ens svarat min mamma på messenger.... Det går förhoppningsvis över. Det brukar ju göra det.
      Kram!

      Radera
    2. Jag hoppas verkligen att din syster och mamma behandlar er bättre framöver. Jag tycker att du kan vänta med att svara din mamma om du behöver en liten paus, ibland måste man "andas" lite. Ta hand om dig,maken och vovven. Kom ihåg att ni är inte ensamma om att ha det så här. Kramar

      Radera
  3. Jag tror du ska vara ärlig mot din mamma men hålla en låg attityd mot din syster - hon kommer sannolikt bara hävda att du inte förstår. Däremot borde hon läsa på om hundallergi. Om hon är den allergiska bör hon enligt forskningen troligen utsätta sitt barn för hundallergener för att minska risken för allergiutveckling
    Så sorgligt det är att känna att man inte hör till, räknas på samma sätt. Det råkar jag ut för då och då som skaffat barn själv genom insemination, tyvärr både tidigare som barnlös och nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar. Jag har idag varit hemma hos mina föräldrar, för det var idag de var hundvakt. Jag blev faktiskt bjuden på lunch där också. Kände att jag kanske inte var som vanligt, men jag klarade av det i alla fall.

      Har inget sagt, och väntar nog lite, tror jag....

      Radera
  4. Vet inte vad jag ska skriva men vill bara skicka dig en varm kram och mycket styrka. Du och din man verkar ha en så otroligt fin relation. Men jag känner så mycket med dig i din längtan och utanförskap. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det betyder så mycket för mig, bara att du skrev det här.... Kram!

      Radera
  5. Hej hönsamaja! Jag gråter när jag läser ditt inlägg. Jag vet exakt hur du känner dig. den där utanförskapskänslan är vidrig. Och att känna den inom familjen måste vara ännu tuffare än inom vänkretsen. Den kan man ju liksom undvika. Jag hoppas så att din syster o mor kommer till insikt med hur klantiga de är. All kärlek till dig. Kram pepparmintkalaset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du....
      Jag har inte pratat med min syster sen det här kalaset.... :'( Min mamma är som vanligt, men jag är nog lite kort mot henne. Min man säger att jag inte får tjura, men samtidigt så tycker och känner han som jag. Det är svårt att vara som vanligt med henne. Jag tycker ju att hon sviker MIG. Nåja. Vi får se vad som händer.
      KRAM!

      Radera