måndag 2 februari 2015

Nattliga grubblerier.

Ännu en vakennatt? Hoppas inte det.... Ska bara skriva lite här, sen tänkte jag försöka sova. Är nog lite trött när jag känner efter....

Ikväll gick vi en timme i snön, halkan och kylan. Maken och jag. Han menade på, att vi nog måste ta ett beslut om hund nu. Hur vill vi göra? Vad vill jag? Vill jag verkligen ha en hund?

Eh... jo...?

Men, det är maken som kommer få ta ansvaret. Jag längtar inte efter en hund, så att jag kollar annonser, planerar promenader, osv osv. Nä. Men jag kan tänka mig att ha en hund.

För maken finns det bara en ras att välja på. Tax. Okej, säger jag. Inte för stor hund, och det funkar ju då. Jag är ju lite lite lite rädd för hundar. Som jag inte känner, alltså. Vi har haft hund när jag växte upp. Jakthundar. Så de var aldrig inne, satt inte i soffan, låg inte i sängen, osv.

Mitt krav till maken är, att ingen hund i sängen! Och det får han gilla, så är det bara....

Hå hå ja ja.... Ska vi köpa en hund??

Jag har sagt upp mig på jobbet. Jag slutar 1 mars. Eller, inte sagt upp mig. Jag kommer vara tjänstledig. Jag kan inte säga upp mig, om jag inte har nåt annat jobb. Och det har jag inte. Jag har lösa timvik. Men det kan man inte leva på. Jag har en förfrågan om 30 procent under våren. Jo, det är lagom. Då får jag in lite pengar i alla fall. Kan funka.
Från första juni har jag en halvt muntligt löfte om jobb 40 procent. Kan också funka.

Det löser sig. Jag är inte orolig.

Men om jag inte jobbar, får jag inga pengar. Då blir det ingen resa. Har vi råd att köpa en hund, just nu då?

Jag kan leva snålt och fattigt några månader. Det funkar. Jag måste inte köpa tulpaner varje vecka. Även om jag älskar tulpaner och verkligen vill ha det på mitt köksbord.... Jag måste inte köpa tulpaner. Jag klarar mig utan dem.

Nähä. Nu ska jag försöka sova. Hostmedicinen börjar kicka in. Det snurrar lite. Jag vet att jag kommer somna efter en stund. Jag känner det.

G'natt mina vänner!!

3 kommentarer:

  1. Åh ska ni köpa hund? Så mysigt! Här är det jag som drömmer om hund och maken blir mer och mer sugen eftersom jag hela tiden pekar ut fina hundar för honom när vi är ute och går. Men först ska vi bygga hus och det lär dröja ett par år till så hund får jag vänta på. Jag skulle också vilja jobba mindre... Ta hand om dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har pratat om hund länge. Substitut för barn? Ja, kanske. Jag är fortfarande lite tveksam, men jag ser ju hur oerhört mycket maken vill.... <3
      Kram

      Radera
  2. Att ha hund är helt underbart, vi har 2 shih tzu som är lättskötta. Fäller inte hår, behöver inte mkt motion och äter lagom. Skönt med dem när barnlösheten känns som värst! Lycka till! Kram

    SvaraRadera