fredag 23 januari 2015

Utebliven mens.

Jag har varit hemma och varit sjuk den här veckan. Idag stod jag inte ut mer, utan ringde vårdcentralen. Jepp, halsfluss, bihåleinflammation och så lite lunginflammation på det?? Suck.

Maken har sovit i gästrummet. Vi sover bättre båda två då, nu när jag hostar så illa.

I går kväll var han så söt, maken. Jag smög in och stoppade om honom och pussade honom god natt. Då sa han så där mjukt och gulligt, att... " du älskade min, du ska inte göra ett gravtest tror du?". Hm. Jag blev alldeles paff. Han har mycket mer koll än vad jag har!!

Äsch, svarade jag. Det är snart dags för mens, känn här! Min bröst svullnar alltid, så jag märker när det är på gång.

När hade jag sist? frågade jag. Då talade han om, att det var första veckan i december. Tokstollen!! Han har stenkoll på mig!! Det har jag inte ens själv...

Hur som helst, gravtest i morse visade inget. Det hade jag ju egentligen inte trott heller. Det dumma är, att när han säger så, och när jag nu gör ett test - så finns det nånstans ett litet litet hopp.... :(

Visst, det skulle kunna ske. Ni vet, vi är avslappnade och har "slutat försöka" och allt sånt som hjälpsamma människor alltid talar om och påpekar....

Men, jag fyller snart 45. Oj. Så. Gammal. Jag. Är.

När vi slutade med ivf, så kom ju inte mensen i gång efter sista missfallet. Jag var då tillbaka hos min distansläkare, som kollade klimakteriet. Det var låååångt kvar, påstod han då. Hur kan de förresten se det?? Nån som vet?

Om jag inte vore så sjuk, så skulle jag pussa lite mer på söta maken.... <3 <3 <3

Kram till alla där ute....

2 kommentarer:

  1. Ang klimakteriet kan man se på ett blodprov (fsh tror jag), det mäter hur höga halter av det hormon som styr ägglossning man har (utsöndras av hypofysen). Man ska ha ett lågt värde, dvs hypofysen behöver inte utsöndra så mycket för att äl ska ske. Om man hamnat i klimakteriet (som jag gjorde som 28-åring) är värdet högt, hypofysen pumpar ut hormon men inget händer eftersom det inte finns några ägg. Man kan nog även via gyn-undersökning se antal äggblåsor, de minskar/uteblir vid klimakteriet.
    Kram och krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kommer inte ihåg om jag gjorde nåt blodprov, men jag vet att jag undersöktes i alla fall. Förmodligen blodprov också.

      Nu ska jag krypa ner under filten i soffan igen.... :)

      Kram!

      Radera