tisdag 27 maj 2014

En liten hake kvar....

Livet är bra konstigt. Samtidigt som jag i min yrkesroll håller på och planerar och övar till en skolavslutning, händer det massor på jobbet. Ett EU-val ställde många frågor, om rasism och människors lika värde. Helt plötsligt befinner jag mig nära nazistiska tankar, och jag blir rädd. Jag vill absolut inte ha något med nazister att göra, och tar mycket bestämt avstånd från det! Men diskussionen finns där...

Lite tidigare på dagen var jag på sjukhuset för att lämna en massa blod. Mitt kortisol-värde var för lågt. Igen. Och det är inte bra. Om det händer nåt, kroppen blir sjuk, stressad, jag måste opereras - då behöver jag mitt stresshormon, kortisolen. Tidigare har jag fått äta kortison vid något tillfälle. Men sen gick värdena upp. Nu visade dock de här proverna, att det var lite bättre, vid denna andra testomgången. Tur det. Fick idag också svar från onkologen, MR på huvudet visade inget nytt. Och det har jag ju inte trott, men man vet ju liksom inte, och kan inte vara säker....

Och idag kom vår socialsekreterare på besök igen. Vi hade frågor. Massor av frågor. Jag tycker det känns bra när hon är här, och berättar. Det känns okej, det som vi får veta. Men maken är tveksam. Han tycker de är snåla, på socialen. De vill ge mig ersättning, för 75%. Och då får jag 80% av dessa 75%. Den förra placeringen vi hade fick jag 75% och maken fick 100% under en tvåveckorsperiod, och sedan jag 75% och maken 50%. Det är lite skillnad!!! Snålt? Kanske. Det är en mindre kommun.

Men jag kan hålla med om, att de åtminstone borde ge oss 100% tillsammans, och det är det som maken vill. Han vill ha 25%, eftersom jag bara räknas som 75%. Då svarade soc sekr rakt ut, att han tjänar för mycket.... Vi trodde nog att det var en hake, men.... Är det inte lite diskriminering?  Maken säger då, att det är ett krav, utan det, så blir det ingen placering hos oss. Oj, tänkte jag. Det blev tyst. Det låter hårt. Men, maken är bara rädd om mig. Jag orkar säkert, men till vilket pris? Jag kanske orkar en månad, eller två....? Men sen då? Jag håller ju med honom.... Soc sekr skulle kolla med sin chef (som naturligtvis har semester den här veckan....).

Annars är det så, att vi får hämta ett litet nyfött barn på BB. Så, vi är uppmanade att köpa säng, barnvagn, småsaker, kläder, bilbarnstol osv osv. Oj oj oj. Det pirrar i magen nu!!

- - - - - - -

Jag är övertygad om att mycket av detta sitter i kroppen på mig, det är biologiskt, det är hormoner som spökar. Den senaste veckan har jag försökt läsa, jag har tittat på barnvagn, säng och köpt blöjor, nappflaskor och modersmjölksersättning. Jag har börjat förbereda mig. "Vanliga" föräldrar, biologiska föräldrar, har 7-8 ibland 9 månader på sig att förbereda sig. Vi kanske får två veckor.... Den här födseln kan nämligen ske i morgon. Det är inte två veckor kvar till beräknad förlossning. "Beräknad". Ingen kan ju veta när.

Men hela min kropp ställer in sig på det här! Jag känner inte igen mig i en del saker. Andra är så självklara!! Jag pratar med små barn på ett annat sätt (efter en vecka - halllåååå???). Jag ser andra saker, jag känner annorlunda, jag kan börja gråta för typ ingenting....

Och jag är övertygad om att mitt nedärvda, genetiska och biologiska jag kommer börja agera annorlunda när vi väl har barnet här...

Vi vet vilket kön barnet har, vi vet barnets namn - det har föräldrarna redan bestämt. Och i det klientel som socialen rör sig i, är det inte samma namn som VI skulle ha valt.... Namnen brukar ha mycket x, z och c i sig. Fördomsfullt av mig? Ja, kanske. Men så är det. Det namn som det här barnet kommer få, kan vi rätt enkelt göra en förkortning av. Jag menar Karl blir ofta Kalle, Lars blir ofta Lasse osv osv.

Nähä.
Nu ska jag göra lite annat. Trött är jag. Ska jobba i morrn, sen är det långledigt ju. Skönt!! Vi hoppas kunna åka iväg några dagar, maken och jag. Ladda lite? Ja, förmodligen.

Kram till er!

13 kommentarer:

  1. Oj, vad spännande det är nu.
    Ha en bra ledighet ihop och lycka till framöver.

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken grej! All lycka till : )
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi kan behöva både lite lycka, och kramar... ;)

      Radera
  3. Åh, så spännande! Är väldigt nyfiken, och jag kanske missat att du skrivit, men är det klart att det här barnet kommer till er (förutsatt att ni får den ersättning ni vill ha)? Stort lycka till med allt! /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klart att barnet ska vara hos oss. Det är vi som lämnat en liten brasklapp. Vi vill ha 100%, för vi tycker det är ett heltidsjobb att ta hand om en nyfödd... Vi får mindre betalt i den här kommunen, än vad vi fått tidigare, så man blir inte rik precis! Det är inte pengar som är viktiga, det är principen.

      Vi har blivit uppmanade att köpa säng, barnvagn, kläder, bilbarnstol mm mm....

      Så visst är det spännande!!
      Kram

      Radera
  4. Vilken resa som väntar! Hur fungerar en sån här placering, får ni adoptera eller finns det några tidsgränser? (Ursäkta min okunskap) Stor styrkekram till er! Jag hoppas och tror på er. Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din okunskap är inte ovanlig! Många tror sig veta, andra har ingen aning... ;)
      Att adoptera är väldans ovanligt, och är få som gör. I det här fallet kommer det bli ett LVU (förvaltningsrätten dömer detta, en laglig placering, ofta MOT föräldrarnas vilja). Efter att barnet varit placerat hos oss kan man få en vårdnadsöverflyttning. Enkelt sagt, är då socialen borta, men barnet ska ändå få ha en viss umgänge med sina biologföräldrar.
      I just detta fallet finns det halvsyskon och helsyskon. De första bor för långt bort, det andra finns närmare och ska så småningom ha umgänge med varandra, syskonen.
      Umgänge med föräldrarna bestäms väldigt individuellt. "Vår kommun" har en expert som säger att allt umgänge ska ske på barnets villkor, och barnet har ingen glädje av umgänget när det är så här litet... Och vi tycker det är lite skönt, att få några månader i fred, få lära känna barnet, hitta former och rutiner - ja, du vet!

      Och visst är det en resa som väntar!! Vi har ju dock en hake kvar, tyvärr. Det kostar oss för mycket, som det är nu. Tidigare placering har vi fått 100% av lönen + semesterersättning, båda två... I den här kommunen får jag 80% av 75% av min lön... Så den som säger att man tjänar pengar på det, har fel!! Vi vill ha upp det till att vi ersätts för 100%. För det måste väl vara ett heltidsjobb att ta hand om en nyfödd??? ;)

      Vi väntar just nu med spänning, och har slagit vad om vilken dag födseln blir....
      Kram!

      Radera
    2. Mitt svar var visst ofullständigt, såg jag nu. En vårdnadsöverflyttning kan man göra, när barnet varit placerat hos oss i tre år.
      /Hönsamaja

      Radera
    3. Mina släktingar har adopterat sina familjehemsbarn, och det var tydligen vanligt. Hoppas allt går bra för er!

      Radera
  5. Det låter obehagligt att "förhandla" pengar kring ett litet ofött barn.
    Har det "klientel som socialen rör sig i" också "lika värde" för dig? Det är ju därifrån detta barn kommer.
    KA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller visst på att bli som socialen, märker jag nu... Det är deras ord och deras formuleringar.... Tyvärr påverkas vi ju av dem. Man måste kunna prata med alla människor, och kände du mig skulle du absolut inte uttrycka dig som du gör. När vi utreds av soc och träffar dem, är allt väldigt kliniskt och abstrakt. Tyvärr har jag väl påverkats av detta. När jag skriver. Jag är absolut inte sådan som person. Det lovar jag dig. Tror du något annat? Alltså, på riktigt??

      Radera
    2. Skönt att höra! Jag tror dig :)
      KA

      Radera