tisdag 19 augusti 2014

Motion.

Vi har just varit ute och gått, maken och jag. I ösregnet. Tjoho! Vi klädde på oss regnbyxor och regnjacka och sen travade vi iväg. Blött, men massor av syre i luften. Vi gick inte långt, bara 45 min. Men det räcker. Nu börjar vi om! Och eftersom man ska börja nånstans, så börjar vi HÄR. Lugnt och försiktigt.

Förra våren gick jag ner en massa i vikt. Hur jag gjorde? Jag var riktigt noga med vad jag åt. Och så gick vi. Och när vi inte gick så cyklade vi. Eller simmade vi. Vi gjorde något en timme var eller varannan dag. Oftast varje dag. Det gav resultat. Vi började i februari. Men så åkte vi till London en vecka. Och när vi kom hem, började vi om från början igen... hehe.... Så sista dagarna i februari, fram till sista dagarna i maj gick jag ner 15 kilo. Minst. Jag fortsatte att gå ner lite i juni, när vi hade fosterbarnen hos oss. Men då åt vi annorlunda, och slutade räkna och kunde inte motionera på samma sätt.

När barnen hade lämnat oss "flydde" vi utomlands i två veckor, och så en vecka på Öland och en vecka i Stockholm. Vågen började gå uppåt igen. Hösten var tung. Jag var sjuk, problem med ögat, om ni minns.

Och jag har inte brytt mig. Så nu har jag gått upp säkert tio av de här kilona, på fjorton månader. Håhåjaja. Så dumt!

Men jag har bevisat att jag KAN gå ner. Om jag VILL och är motiverad. Nu söker jag motivationen igen. Det gick bra DÅ, för då kämpade maken också. Vi skrev upp allt vi åt, båda två. Om det bara är jag som gör det, tappar jag tyvärr fokus.... Jag behöver någon som drar....

Jag minskade verkligen i klädstorlek förra sommaren! Tyvärr kunde jag i år inte ha den härliga sommarklänningen jag köpte förra sommaren... Men nästa, kanske???

Vi har inte motionerat särskilt mycket sen maj förra året. Visst har vi gått nån promenad då och då. Men inte med regelbundenhet, med samma tempo eller samma längd. Och då tappar man (jag) konditionen. Snabbt. Idag var det riktigt jobbigt att gå. Men jag vet ju, att om jag håller i, så blir det bättre för varje gång!!

Så, vi får väl se, hoppas jag kan börja om lite mer ordentligt nu. Motion är en sak, mat är en annan. På jobbet är det fika på förmiddagarna. Det finns alltid bröd, mjukt och hårt, riskakor och kex. Ost och marmelad. Och efter lunch finns småkakor och chokladkex. Och jag kan inte låta bli!!!! Jag har väl dålig karaktär eller nåt. Men, det har gått förut. Det kan gå igen, eller hur??

Håll tummarna för mig, så ska jag försöka igen!!

2 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna - heja er!!

    SvaraRadera
  2. Det blir lite lättare när man måste "stå till svars" inför någon.
    Att säga man ätit 4 kakor och 3 smörgåsar "extra" är inte så kul.

    Har det gått innan så går det nu! Fundera på varför du vill göra det bara. Vill du bli snygg/smalare eller mer hälsosam? Att kämpa med motion (och vikt) är svårare när man "bara" vill bli snygg/smalare än när man siktar på att bli mer hälsosam. "Visst jag har en kula på magen, men jag promenerar 1h VARJE dag!" - DET är asbra!!!

    Kram (från en som också börjat igen)

    SvaraRadera