lördag 2 april 2016

Planer i trädgården.

Lite vårkänsla får man allt. Men det är ingen värme ute, direkt. Och igår kväll var det minus 4 grader när vi gick och la oss.  Inte läge att plantera en massa krukor än, alltså. Påskliljorna klarar en eller två minusgrader och penséerna någon mer grad, berättade de i blomsteraffären sist. Jag har faktiskt lyft in en kruka med påskliljor ett par nätter. De står ute på marken. De som hänger på väggen på verandan vid dörren, de får hänga kvar. Men visst längtar jag efter att plantera....

Maken håller på med veden. Han är nästan färdig. Då är det växthuset som gäller igen. Han har beställt hyllor som ska upp. Och så är det nån anordning som automatiskt öppnar och stänger fönstrena, som ska fixas. Dessutom hann han inte lägga plattorna på golvet i höstas innan det blev för kallt. Så det ska också fixas nu. Det är tungt jobb, så det får han göra själv.

Han tog en paus i huggandet, och jag tog med min kaffekopp ut och så pratade vi lite. Drömde och planerade. Hur ska vi ha det? Ska vi flytta den lilla krusbärsbusken? Om vi köper en ny röd, så kan den ta sig och växa till sig i år, och förhoppningsvis ge bär nästa år. Då kan vi riva upp den gamla, nästa år. Den ger så otroligt mycket bär! Men, den har blivit alldeles för stor, och nu passar den inte in, där den står. Den är nog för stor att flytta, tror vi.

Var ska vi ha potatisen i år? Och ska vi riva upp smultronen, och bara ha jordgubbar?

Och så går vi där och funderar och tittar, planerar och tänker. Och jag tänker ju, att smultron är så roligt för barnen att gå och plocka själva. Och barnen får se, hur det går till. Från frö, till lilla krukan i fönstret, till stora krukan i fönstret. Och sen planterar vi ut det. Så småningom kan vi se blommor och så bären/tomaterna/gurkan/paprikan/physalisen eller vad det nu är. Och så kan vi skörda och äta!!

Men, hos oss blir det inte så. Vi får själva så, vårda och sköta, och sen skörda. Det kommer inte finnas några barn här. Så är det ju.

Det kommer gå bra ändå. Men när man alltid har funderat och längtat, planerat och tänkt.... och så blir det inte så. Det tar lite tid innan man ändrar sig. Det dyker ju upp nya saker hela tiden.

Jag hade kvar en bebisfilt, som jag köpte när det var planerat att vi skulle hämtat en flicka på BB. Nu blev det ju inte så, eftersom Soc ändrade sig (mycket märklig historia ju). Jag har gett bort kläder, blöjor och flaskor/nappar. Men den där filten behöll jag. Nu visade jag den för min syster, och frågade om hon ville ha den. Inte nu, men sen. Och det ville hon. Inte nu, men sen. :) Så den kommer i alla fall till nytta och användning.

Nu ska jag göra lite grönsallad, som vi ska äta till den italienska fritattan som står i ugnen. Gott!
Lev väl!!

4 kommentarer:

  1. Härligt att fixa i trädgården! Det låter som att ni har en mysig trädgård!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att jag vore bättre i trädgården för jag vill ha det fint men kan inte få tankarna till trädgård så därför har vi mest gräsmatta. Hoppas att du lägger upp en bild på det någongång! Ha en bra helg! Kram Genus Longing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mest maken som driver.... Han skulle nog helst inte vilja ha någon gräsmatta alls!! Men jag tycker vi ska ha lite av varje. Så där lagom. Han har sitt nya växthus nu, och dessutom var det REA på blomsteraffären i helgen..... Gissa vem som kom hem med en massa nya buskar och plantor?? :)

      Din tid med gräsmattans vara eller inte vara kommer också.... Börja i lagom liten skala, och så växer det år från år....

      Men hur MÅR DU nu?? Tänker på dig massor!!

      Många varma kramar till min fina vän....

      Radera
    2. Tack för omtanken! Mår okej, ingen mer blödning hittills och starka tester så vi väntar på ulj 22 april. Men det är jobbigt, avskyr att jag inte har någon kontroll över detta. Skriver på min blogg imorgon. Kram på dig gumman! Genus Longing

      Radera